Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Äänestys

Minkä kokoisen tekstin näet vielä ilman laseja "lukuetäisyydeltä" (50cm)?

Vaihtoehto 1
- 1 (2.8%)
Vaihtoehto 2
- 2 (5.6%)
Vaihtoehto 3
- 1 (2.8%)
Vaihtoehto 4
- 2 (5.6%)
Vaihtoehto 5
- 1 (2.8%)
Vaihtoehto 6
- 0 (0%)
Vaihtoehto 7
- 1 (2.8%)
Vaihtoehto 8
- 4 (11.1%)
Vaihtoehto 9
- 6 (16.7%)
Vaihtoehto 10
- 7 (19.4%)
Vaihtoehto 11
- 2 (5.6%)
Vaihtoehto 12
- 9 (25%)

Äänestäjiä yhteensä: 30

Kirjoittaja Aihe: Näkökyky ilman laseja  (Luettu 811 kertaa)

Sus

• Vieras
Vs: Näkökyky ilman laseja
« Vastaus #45 : 26.11.07 - klo:09:47 »

Minäpä pistän kohta testin, että kuinka moni näkee lukea 15 cm etäisyydeltä. Semmoselta etäisyydeltä pitää nähdä nääs kun pujottaa lankaa neulansilmään, lukee lääkepurkkien millipränttejä tahi elintarvikkeiden tuoteselosteita ym. mukavaa. Piäsee likinäköiset sitten kehuskelemaan. [:-DD]

Minun täytyy ottaa lasit pois jos haluaa pujottaa lankaa neulansilmään...  [:-I]vaikka olen likinäköinen  [:-P]

Just niin, tai siis KOSKA olet likinäköinen. Niinku miekii. [:-)]

Vai johtuuko se ikänäöstä? Kyllä mä ennen pysyin lasit päässä tekeen pikkutarkkaa räpellystä, mutta en enää.
Mulla lasit noin -3 ja -3,5

Se johtuu LIKINÄKÖISEN IKÄNÄÖSTÄ.  [:-)]

Se on erilaista kuin kaukonäköisen ikänäkö.
Kirjattu

Piipero

• Seniori
  • Poissa Poissa
  • Kissat jättävät tassunjälkensä sydämeesi
« Vastaus #46 : 26.11.07 - klo:12:44 »

Minäpä pistän kohta testin, että kuinka moni näkee lukea 15 cm etäisyydeltä. Semmoselta etäisyydeltä pitää nähdä nääs kun pujottaa lankaa neulansilmään, lukee lääkepurkkien millipränttejä tahi elintarvikkeiden tuoteselosteita ym. mukavaa. Piäsee likinäköiset sitten kehuskelemaan. [:-DD]

Minun täytyy ottaa lasit pois jos haluaa pujottaa lankaa neulansilmään...  [:-I]vaikka olen likinäköinen  [:-P]

Niin, minullakin tämä "ominaisuus" on tullut vasta parin vuoden sisällä, tosi ärsyttävää yrittää laittaa ripsiväriä kun on piilolinssit :-))
ei tahdo nähdä sitä silmää kunnolla mihin yrittää sutia [8-)]

Vai johtuuko se ikänäöstä? Kyllä mä ennen pysyin lasit päässä tekeen pikkutarkkaa räpellystä, mutta en enää.
Kirjattu

Piipero

• Seniori
  • Poissa Poissa
  • Kissat jättävät tassunjälkensä sydämeesi
« Vastaus #47 : 26.11.07 - klo:12:46 »

Mikähän sekoilu tuohon ed. viestiin tuli...Lasit on kyllä päässä :-))

No jokatapauksessa kaksiteho-lasit taitaa häämöttää, Kaijallakin [:-)]
Onko Sus sulla jo?
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #48 : 26.11.07 - klo:14:14 »

No jokatapauksessa kaksiteho-lasit taitaa häämöttää, Kaijallakin [:-)]
Onko Sus sulla jo?

Ei oo mut tarttisin kyllä. :-)) Tähän asti oon vaan ottanu lasit pois lähelle kattoessa, mut sekin on aika rasittavaa. Tietsikkateksti näkyy vielä lasit päässäkin. Toistaiseksi... Ikänäkö tulee kaikille n. 40-50 ikävuoden välillä. Turha rimpuilla tulee se. Näköjään. :-))
Kirjattu

Evis

• Vieras
« Vastaus #49 : 28.11.07 - klo:08:39 »

Mä en nähny mitään! Hyvä kun näin ees näyttöruudun! :-O
Ihan sama täällä, ei havaintoa kuin näyttöruudusta ilman laseja!  [:-)] [:-I] [:-)]
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #50 : 28.11.07 - klo:09:03 »

Lasit pitää olla ainaskin lukiessa ja sitten tietty pönttöfoorumille kirjoittaessa. Ettei tule kirjoitettua ihan höpöjä. Hm, pitäisiköhän kokeilla kirjoittaa ilman laseja ja sen jälkeen katsella tulokset.  [:-DD]
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #51 : 28.11.07 - klo:09:23 »

Lasit pitää olla ainaskin lukiessa ja sitten tietty pönttöfoorumille kirjoittaessa. Ettei tule kirjoitettua ihan höpöjä. Hm, pitäisiköhän kokeilla kirjoittaa ilman laseja ja sen jälkeen katsella tulokset.  [:-DD]

Avaa sille ihan oma ketju. Me muut rillipäät voidaan sitten kirjoittaa vastaukset ilman laseja!  [:-DD]

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #52 : 28.11.07 - klo:09:36 »

Mun vastauksesta ei ottais selvää Erkkikään  [:-DD]
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #53 : 28.11.07 - klo:09:59 »

Se johtuu LIKINÄKÖISEN IKÄNÄÖSTÄ.  [:-)]

Se on erilaista kuin kaukonäköisen ikänäkö.

Ikä tekee kepposia meille kaikille.
Kyllä mäkin ennen tein käsitöitä tv:tä katsellen, eli silmä kulki: käsityö, ohje, tv rataa ja kaikki oli ihan selviä.
Nyt jää harmaaksi hetkeksi kun äkkiä siirtää katsetta.
Niin ja mä teen nykyään käsityöt ilman silmälaseja, ennen oli miinuslasit päässä ja silti oli selvä lähialuekin.
No mutta plussa eli lukulaseja en vielä tarvi.
Sellanen ikkunalasi alaosa tietty helpottas elämää, ei tarvis ottaa aina laseja pois kun tekee likityötä  :-))

Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #54 : 28.11.07 - klo:10:12 »

Lukulasit ei ole aina plus-linssejä. [:-)] Jos likinäköä on vaikkapa -5, niin lukulasit (sitten kun niitä alkaa tarvita) ovat sellaista, ensin n. -4 sitten -3 sitten -2. Eli miinuslinssien voimakkuutta heikennetään (=voimakkuus siirtyy plussaan PÄIN = voimakkuuden väheneminen saavutetaan myös ottamalla rillit pois päästä [:-DD]). Pluslasien käyttäjillä taas se plussamäärä lisääntyy...
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #55 : 28.11.07 - klo:10:31 »

Lukulasit ei ole aina plus-linssejä. [:-)] Jos likinäköä on vaikkapa -5, niin lukulasit (sitten kun niitä alkaa tarvita) ovat sellaista, ensin n. -4 sitten -3 sitten -2. Eli miinuslinssien voimakkuutta heikennetään (=voimakkuus siirtyy plussaan PÄIN = voimakkuuden väheneminen saavutetaan myös ottamalla rillit pois päästä [:-DD]). Pluslasien käyttäjillä taas se plussamäärä lisääntyy...

Aiiiiiii  [:-)]
En tuotakaan tiennyt.
Mulle on aina liikkeessä vaan puhuttu etten tarvi vieläkään plussaa.
Ja viimeksi puhui siitä ikkkunalasista alaosaan, mutta jos tunnen pärjääväni pois/päähän systeemillä niin ei merkitystä optikon mielestä.

Ja sit toinenkin mitä en ymmrtänyt Sus  [:-DD]
Näen lukea ilman laseja hyvin 46cm päästä, mikä on siis lasieni vahvuus?
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #56 : 28.11.07 - klo:10:41 »

Miinus kakkosen hujakoilla. :-)) Sulla onkin optimaalisimmat silmät siinä mielessä, että tulet näkemään PITKÄÄN lukea ilman rillejä. Jos joskus tulet tarvitsemaan lukulaseja, kun ikää tulee lisää, niin sulla ne vahvuudet menee plussan puolelle. Katos jos miinus kakkosta siirretään kolme pykälää plussaan päin, niin se etenee -1, nolla, +1. Eli plus ykkösen lasit saatat joskus tarvita, ehkä. (En äsken viitsinyt tarkaan selittää tätä vaihtoehtoa, ettei mene liian monimutkaiseksi. Mutta siis pienellä osalla ihmisiä se menee näin.)
Kirjattu

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #57 : 28.11.07 - klo:14:00 »

Kasin (8) näen hieman silmiä siristämällä.
Ilman siristelyä en kyllä heti näe.
Kirjattu

tuulia

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #58 : 28.11.07 - klo:16:41 »

Kaikki näkyy huonosti 50 cm etäisyydeltä ilman laseja. Siristämällä saan just ja just selvän kakkosesta. Johtuu likinäköisyydestä, jota mulla on oik. n. -4,5 ja vas. n. -3,5.

Ilman laseja näen kaikki tekstit, mutta mentävä lähemmäksi konetta. Likinäköisen "onni" on se, että ilman laseja hyvässä lykyssä näkee pienimmätkin präntit elämänsä loppuun asti. :-))

Minulla vielä vahvemmat miinuslasit joten en näe edes siristämällä, mutta kun laitan nenän kiinni ruutuun niin näen kaikki tekstit
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #59 : 28.11.07 - klo:16:46 »

Miinus kakkosen hujakoilla. :-)) Sulla onkin optimaalisimmat silmät siinä mielessä, että tulet näkemään PITKÄÄN lukea ilman rillejä. Jos joskus tulet tarvitsemaan lukulaseja, kun ikää tulee lisää, niin sulla ne vahvuudet menee plussan puolelle. Katos jos miinus kakkosta siirretään kolme pykälää plussaan päin, niin se etenee -1, nolla, +1. Eli plus ykkösen lasit saatat joskus tarvita, ehkä. (En äsken viitsinyt tarkaan selittää tätä vaihtoehtoa, ettei mene liian monimutkaiseksi. Mutta siis pienellä osalla ihmisiä se menee näin.)

No nyt mää ymmärsin miten se lasketaan, hämäläinen kenties  [:-DD]
Mulla on lasit heikentyneet, joskus oli toisessa jo miinus kolmonen.
Joku joskus heitti, että saatan päästä laseista kokonaan eroon, mutta sitä en usko.
Miinus ykköset on ollut laatikossa jo pitkään odottamassa tavetta, mutta ihan kiva kuulla etten tarvi niitä sinusta aikoihin.

Jännä muuten että ihmiset työntää usein mulle jonkun präntin luettavaks "kun sulla on lasit"
Sitten kun mä tempasen ne lasit pois ja luen se aiheuttaa ihmetystä :-))
Kirjattu

Sivu luotiin 0.262 sekunnissa. 28 kyselyä tietokannasta.