Jukra kun on kivoja. Kuinka kauan aikaa meni esim. tuohon Hömiksen enkelin tekoon? Suunnilleen? (Mä en tiedä huovutuksesta paljo mittää.) Niin ja minkä kokoinen se on?
Seuraa pitkä selonteko, lue, jos jaksat!
Enkeli, no siitä voi tehdä minkäkokoisen haluaa. Minun enkelini korkeus on n. 15 cm. Erittäin helppo tehdä:
* leikataan vaahtomuovista (esim. vanha patja) kartion muotoinen pala (siis se hameosa - ylhäältä kapea ja levenee alas).
Siihen neulasin (siis tököttelin huovutusneulalla) harmaata villaa alushameeksi tiiviisti niin että se vaahtomuovi peittyy kokonaan.
No, sitten minulla oli vanhanroosan värisenä vain merinovillaa. Se on pitkäkuituista, ei niin hyvä neulaamiseen kuin suomen lampaan villa.
Siitä asettelin hameen päälle kuituja, joita hiukan pistelin neulalla kiinni vaahtomuoviin.
Lopputulos: ei hyvä! Mikäs neuvoksi?
* Ullu apuun! No, Ullulla oli vanhan roosan väristä hahtuvaa. Hahtuvakaan ei ole hyvä neulattavaksi sellaisenaan. Ullu otti ja karstasi hahtuvasti minulle sopivan määrän villaa. Tämän kevyen, harsomaisen villan sitten levittelin merinovillan päälle ja neulasin kevyesti kiinni. Se näkyy hyvin noissa kuvissa sellaisena utuisena pintana.
Lopputulos: juuri sitä mitä olinkin halunnut!
* Hameosa siis valmis.
* Siiventyngät/kädet tehtiin siten, että otin piippurassin, leikkasin siitä sopivan pitkän pätkän ja taivutin molemmista päistä hiukan sisäänpäin, että terävä kärki ei pistele. Tämän pötkön kieputin merinovillalla ympäriinsä, väliin neulasin villaa kiinni piippurassiin ja muotoilin "siivet/kädet". Kun tekele oli tarpeeksi paksu, neulasin siihenkin pintaan tuota karstattua hahtuvaa.
* Sitten neulasin siivet hameen yläosaan - voi käyttää myös liimaa.
* Pää: mummitettavista keskimmäinen otti villaa (sekin oli merinovillaa), pyöritteli siitä käsissään sopivan kokoisen pallon = pää oli valmis!
Neulasin sen kiinni siipiin.
* Tukka: taas merinovilla oli hyvää, koska se on pitkäkuituista. Otin sopivanpituisia suikaleita, neulasin toisesta päästä ikäänkuin päälaen muotoon ja jatkoin siitä letittämällä loppuun. Tein kaksi tällaista ja neulasin ne varovasti päähän kiinni. Sitten kiinnitin letit selän taakse ja rusetilla kiinni.
* Ruusu rintaan:
esikoismummitettava otti palan villaa (suomenlampaan), neulasi siitä pitkulaisen kaistaleen ja kieritti sen ruusukkeeksi. Neulasin sen kiinni rintaan, vihreästä villasta pari lehteä samalla tavalla.
Kas tässä enkeli!
Paljonko aikaa kuluu?
Jos sinulla on kaikki tarvikkeet käsillä:
- vaahtomuovia
- sakset
- sopivanväristä villaa eriväreissä (mieluummin suomenlampaan)
- huovutusneula
- rusettinauhaa
niin sanoisin että aikaa menee ehkä tunnin verran!
Mutta jos ei ole heti kaikkia tarvikkeita tarjolla ja joutuu käyttämään mielikuvitusta niin aikaa menee enemmän!
Erittäin helppoa! Erittäin helppoa! Ja ihan oikeesti!