Jukra kun on kivoja. Kuinka kauan aikaa meni esim. tuohon Hömiksen enkelin tekoon? Suunnilleen? (Mä en tiedä huovutuksesta paljo mittää.) Niin ja minkä kokoinen se on?
Hömis vastatkoon itse noihin. Päivässä kuitenkin valmistui ja teki hän välillä vähän muutakin kuin neulasi, tarkempaan en seurannut.
Tuollaisia tossuja haluaisin tehdä! Itse rakastan käyttää sisällä lämpimiä tossuja tai villasukkia. Tuollaiset olisi myös toooosi kivoja antaa lahjaksi.
Varmaan osaat neuloa sukat? Eikä haittaa, vaikka et ihan vimppasen päälle osaisikaan, jotain sinne päin riittää. Huopuminen peittää sitten pienet virheet, joten ei ole niin nökön nuukaa.
Langaksi pitää vaan valita huopuva villalanka tai sitten hahtuva. Vanhan ajan pässinpökkimä toimii hyvin, mutta kaupan Seitsemät veljekset voi unohtaa kun ne on käsitelty huopumattomiksi.
Tee jättikokoiset (!!!) matalavartiset sukat löysää neulosta isoilla puikoilla. Itse käytän kaksinkertaisen hahtuvan kanssa vitosen puikkoja. Moni käyttää isompiakin.
Nakkaa jättisukat pesukoneeseen jonkun pyyhkeen tai farkkujen kanssa. Älä täytä konetta kuitenkaan täyteen. Pyyhkeen idea on mätkiä sitä vanutettavaa sukkaa siellä koneessa. Yksinään se ei siis vanu. Pyyhe tai farkut haisevat sitten villalle ja ovat karvaiset sen jälkeen, joten se kannattaa huomioida etukäteen.
Ohjelmaksi aluksi vaikka nelikymmpinen pikaohjelma. Pesuainetta normaalisti. Pyykäyksen jäljiltä löytyy koneesta enemmän tai vähemmän huopuneet mytyt. Ne kun venyttelee malliinsa ja kuivaa, niin siinä se. Liian rajua ohjelmaa ei kannata valita heti alkuun, sillä tossut voivat huopua sisältä kiinni ja irrottelu on sitten vähän epämukavampaa puuhaa, joskus jopa toivotonta. Siksi mieluummin varovasti kuin ronskisti. Jotkut käyttävät tossujen sisällä muovipussia tms. itse en siitä ole oikein innostunut vaan mieluummin vanutan useammassa erässä.
Jos ei ole huopunut riittävästi, niin ne voi pestä niin moneen kertaan ja jopa 60 asteessa, jotta varmasti huopuu.
Tässä esim linkit pariin ohjeeseen
http://ziina.vuodatus.net/blog/50152Tämä on lähinnä sitä millä omani teen. Tosin ei siihen ohjetta tarvitse, jos sukan teko sujuu.
Tässä ohje töppösiin, jotka neulotaan ensin tasona
http://www.kaspaikka.fi/neulonta-A&O/asusteita_vaatteita/sukat-tossut/neulotut_huopatossut.htmlPohjaan voi laittaa kohoväriä liukuesteeksi, jos meinaa heittää liukkaalla lattialla pyllylleen. Lasten tossuihin varsinkin kannattaa laittaa jotain liukuesteeksi, heillä kun tuppaa se vauhti joskus kiihtymään
paras liukueste olisi tietty ihan vanhan ajan nahkapohja.