Meidän koirakaarti syö Royal Canin kuivamuonaa ja nyt uutuutena aloitettiin samaa cockereille tarkoitettua.
Harjikset ovat syöneet Royal Canin villakoiraruokaa tai muuta kääpiökokoisten.
Pääasia, ettei ole lisä/väriaineita.
Minä en uskalla luottaa taitooni antaa kotiruokaa, koska siinä tahtoo jäädä koiralle tärkeät proteiinit, hivenaineet, eläinrasvat, tuhkat ja luujauhot, vitamiinit ym mainitsemattomat ravintoaineet laskematta.
Minusta on väärä luulo, että koiran tarvitsee saada vaihtelua ruokaan, eri makuja, tämän opettaa ihminen niille ja sen jälkeenhän ne eivät enään kuivamuonaa syökkään.
Meillä koirat ovat olleet tosi terveitä, ei vuoda silmät eikä korvat ja turkit kiiltää ja uloste on kiinteää, eivätkä kakkaa montaa kertaa päivässä, eli käyttävät kaiken ravinnon ruuasta.
Luonnossa koiraeläimet ovat lihansyöjiä ja ne pitävät yhden syömättömän päivän viikossa, jotta ruuansulatus toimisi tasaisesti. Minäkin pidän välillä paastopäiviä koirillani.
Minusta kuivamuonan valmistaja laskee puolestani sen, että koirani voivat hyvin ja eivät ole ylipainoisia
kun noudattaa oikeita ruokamääriä suhteessa liikuntaan. Meillä cockerit syö 2 dl päivässä ja harjikset
1/2-1 dl välillä annan nauta/sikajauhelihaa nokareen jokaiselle
Se on minun koirieni vakuutus. Olenkin turhaan maksanut vuositolkulla vakuutuksia, kun niin harvoin
tarvitsevat lääkäriä.
Saavat minunkin koirani herkkuja välillä, Kotimaisia siankorvia ja väriaineettomia puruluita (ulkolaisista
tulee koirilleni ripulia). Joskus aamulla annan kuivatettua hapanleipää palat niille.
Mitään sokerista tai suolaista en anna. Makaronikin on pelkkää vehnää ei ravintoa täytettä vaan ja lihottavaa. Huomasin että sokeriset pistävät silmät vuotamaan.
Nuorilla ja vanhoilla koirillani on lisäravinteita (ikään sopivia)
Olin juuri cockeripäivillä ja siellä varoitettiin antamasta koiralle sipulia, ei edes valkosipulia. Se aiheuttaa
koiralle anemiaa. Samoin hapanmaitotuotteet ja raejuustokin ovat pahasta, en muista nyt mitä niissä oli.
Tähän asti olen aina lisännyt niitä pennuille ja välillä aikuisillekkin.
Päivillä oli kolme eläinlääkäriä ja kaikki olivat samaa mieltä.
Tää on mun mielipide ja toiminut mun koirilla, en kuitenkaan tuomitse kotiruokien antajia, jos koirat voivat
hyvin eivätkä ole lihavia.
Mun mittari on se, että turkit kiiltää, eikä mitään eritteitä vuoda korvista ja silmistä. Ulosteen täytyy olla kiinteää ja koiralla pitää olla rasvan tilalla lihaksia. Kylkiluiden täytyy tuntua. Koiran pitää olla iloinen ja
energinen.