Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Sitruspuu  (Luettu 537 kertaa)

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
Sitruspuu
« : 07.12.07 - klo:19:19 »

Joku sitruspuun siemen on kasvanut aikoinaan taimeksi ja pituuttakin voisi olla toista metriä, ellen olisi sitä leikellyt. En tiedä mikä se on nimeltään? Ongelma on sen kipristyneet lehdet, vaihdoin sen vuosi sitten suurempaan ruukkuun ja lehdet oikenivatkin.

Loppukesällä se versosi pitkiä uusia kasvustoja. Ohi kulkiessani olen ihmetellyt taas lehtien kipristymistä. Lähempi tarkastelu osoitti, uudet lehdet oli syöty = kaluttu putipuhtaiksi. Leikkasin ko versot, vein ktlppäriin ja suihkutin mäntysuopaliuosta. Saa nähdä miten käy... :-O

Onko kenelläkään tietoa, nuista valkoisista mannaryyniä pienemmistä ötyköistä?

Kuinka vanhana sitruspuut kukkivat?  Olis kiva tietää  [:-)]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Sitruspuu
« Vastaus #1 : 07.12.07 - klo:19:51 »

Eiköhän pöntöltä löydy tähänkin tietoa. Itse en osaa sanoa, mitä ötököitä ovat.
Kirjattu

anja

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ciao, Firenze, Italy
« Vastaus #2 : 08.12.07 - klo:00:47 »

Moi! En ole koskaan kasvattanut sitruspuita, mutta olen kuullut sanottavan, että ne kukkivat vain, jos ne ovat ns. ympättyjä kasveja.
Niistä mannaryyniötöistä en osaa sanoa..kyllä vastaus tulee joltain taholta.
 [:-)]
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #3 : 08.12.07 - klo:00:48 »

jos mahdollista niin kuva voisi helpottaa tunnistuksessa  [:-)] varmasti tietoa löytyy pönttöläisiltä
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #4 : 08.12.07 - klo:09:41 »

Kiitos vastauksista, siis kukkia ei odotettavissa, kuva saattaa tulla kevätpuolella  [:-)]
Kirjattu

Hilu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • - moro -
« Vastaus #5 : 08.12.07 - klo:14:20 »

Lentääkä ne ötykät ja syövätkö ne tosiaan lehdet täysin?
Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #6 : 09.12.07 - klo:22:32 »

Lentääkä ne ötykät ja syövätkö ne tosiaan lehdet täysin?

En ole nähnyt mitään lentäviä, tosiaan kaikki uudet pienet lehdet oli kaluttu vartta myöten tyhjiksi   [:-(]
Jotain valkoista mannaryynin tapaista oli tuoreempien lehtien alapinnat täynnä. Leikkasin ne kaikki pois. Seurailen ilmestyykö lisää.

Tietty olisin ollut viisas, jos olisin hakenut suurennuslasin ja vähän malttanut mieleni.
Kirjattu

leila

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 10.12.07 - klo:22:36 »

Minultakin löytyy ötököitä  :-O sitruunasta, joka on mukavasti kasvanut. Tosin, kun en älynnyt leikata, se kasvaa hujahti ja on kapoinen, korkea.

Naapurin viherpeukalo sanoi ötököiden olevan joitain punkkeja. Lieneekö kansanomainen nimitys?  [:-I]

Minun sitruunan ötökät tekevät lehtihankasiin seittiä. Siitä ne parhaiten huomaa varsikin, kun suihkuttelee kasvia.

Naapurin viherpeukalo sanoi myös, että nuo ötökät lähtevät, kun tarpeeksi ahkeraan niitä manuaalisesti, siis pyyhkimällä, nahkealla liinalla poistaa. On tepsinyt aina, kun on esiintynyt mutta tulevat uudestaan.

Vähän on lehtiä lähtenyt. Eivät ole minun ötökät lehtivihreitä kalunneet. Eri ötöjä taitavat olla.
Tai nyt pitää kyllä tarkistaa taas tilanne  [:-I].
Kirjattu
leila

terttukaarina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Oulun lääni
« Vastaus #8 : 11.12.07 - klo:02:46 »

Semmoista ötökkämyrkkyä on olemassa kuin Provado, jonka pitäisi tehota moniin
ötököihin. Sitä on puikkoina (laitetaan multaan) ja sumutteena. Saa mm. marketeista.
Olen kuullut, että se on tehokasta.
Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #9 : 11.12.07 - klo:09:38 »

Lähdenkin kohta kauppakierrokselle, katsotaan löytyykö samalla Provadoa.

Otan tämän sitruksen "erikoistarkkailuun"  [:-)]
Vuosia sitten oli viherkasveihini ilmestynyt villakirvoja  [:4]  niiden myötä meni monta kasvia. Tämän "ötökän" tuhot näyttävät toisenlaiselta.

Tuo lehtien kippuraisuus, johtuukohan se noista tuholaisista vai ravinteista  :-O   Jotenkin lehtien pinta on kuin liian suuri verrattuna lehtiruotiin  :-)) kukahan ymmärtää selitystäni  :-))

Tämä sitrus kituutti vuosikausia samassa pienessä ruukussa, lehdet silloinkin kippurassa, en hennonnut pois heittää. Lopulta vaihdoin isompaan ruukkuun, sen seurauksena lehdet oikenivat ja uutta pitkää vartta hujahti hetkessä.
Siinä on kuin vanha kidutettu puoli ja toinen puoli ravinteilla kasvatettu. Nyt koetan väenvängällä pitää sen hengissä  [:-)]
Kirjattu

leila

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 11.12.07 - klo:23:10 »

Väenvängällä täällä ollaan olevinaan viherpeukalo  [:-DD].

Sitruuna kutisti osan lehdistä, kuten Pihis kerrot. Taisi silloin olla liian märkä tai olin juuri antanut lisäravinnetta.

Kasveilleni olen sanonut, että joko minun tavallani tai ei ollenkaan  :-)). Hieman olen alkanut siitä lipsua ja kuunnella kasvien mielenliikutuksia  [:-I].

Osaisipa pitää tasapainossa kosteuden, lämmön, valon ja ravinnon. Saattaisi sitruunakin viihtyä näin aloittelijan hoidossa  [:-)].

nimim. Kokemusta vain kissojen ja koirien kasvattamisesta (lapset ovat kasvaneet itse  [:-DD])
Kirjattu
leila

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #11 : 12.12.07 - klo:17:31 »

:-))  Tasapaino taitaa olla epätasapainossa täälläkin  [:-DD]  Jokatapauksessa Provado ostettu ja kotiinkuljetettu, huomenna suihkuttelen  [:-DD]
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #12 : 12.12.07 - klo:17:37 »

Pitäisiköhän aloittaa sitruunan kasvatus kun tuntuu helppoa olevan  [:-I] .....  [:67] [:67]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

anja

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ciao, Firenze, Italy
« Vastaus #13 : 12.12.07 - klo:18:56 »

Pitäisiköhän aloittaa sitruunan kasvatus kun tuntuu helppoa olevan  [:-I] .....  [:67] [:67]

Juu  :-))
Kirjattu

leila

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #14 : 12.12.07 - klo:19:58 »

Joo Jarmo. Nyt kun olet sen sitruunan siivuttanut siihen lasin reunaan koristeeksi, otat vain talteen siemenet ja laitat multaan. Siis kukkapurkissa olevaan multaan ja kukkapurkki sisällä.  [:-)]

Ja myös appelsiinin syötyäsi sen simenet toiseen purkkiin. Ja nimilaput purkkeihin, ettei tartte arvailla kumpi on kumpi.  [:-I]

Itävät tosi helposti. Lisäohjeita saat, kun sitrussiemenet purkissa.  :-))
Kirjattu
leila

Sivu luotiin 0.337 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.