Poistan kirjoitukseni, jos se tuottaa jollekin näräistä mieltä.
Minua ihmetyttää tämä metsien osto luonnonsuojelun nimissä. On omakohtaisia kokemuksia. Isältäni pakko-ostettiin joitakin vuosia sitten hänen itsensä suojelemaa suota useampi hehtaari. Hänelle maksettiin sen verran, että sillä tuskin olisi ostettu viikon ruokia. Isä vapaaehtoisesti suojeli tuota aluetta eikä antanut edes metsästäjien sinne mennä. Minä sain siellä talvella hiihdellä.
Alue oli yksityistä omaisuutta niin kuin mikä tahansa omaisuus, on se sitten asunto, auto, vene tai mikä tahansa. Jos omaisuuttaan myy, pitää siitä saada käypä hinta. Isä ei saanut kuin pilkkahinnan ja väkisin vietiin. Nyt sille alueelle on tehty polku, jonne kuka tahansa voi mennä. Roskia heitellään ja lisää on kuljettu polkuja ristiin rastiin.
Isää ei enää ole, mutta muistan, kuinka hän oli pahoillaan tuosta ryöstöstä. Me perilliset olisimme jatkaneet suojelua, mutta ei ole enää , mitä suojella.
En viitsi mainita, mikä organisaatio tämän tempun teki. Eikä isä ollut ainut, jolle näin on tehty. Heitä on lukuisia.
Olen , tosiaan, valmis poistamaan tämän kirjoituksen, jos joku tästä ei tykkää.