Ulkopuolista, sääntöjen vastaisesti (ei ekologisesti) tapahtuvaa kuljetusapua ei saa käyttää. Eli esim. kaverisi ei saa viedä sinulle kaukoputkea, telttailutarvikkeita tms. lintutornille tai johonkin muuhun paikkaan autolla kun itse pyöräilet sinne.
Miten silloin, jos vaikka fillarilenkillä poikkean lintutornille ilman kiikaria tai vaikka kiikarin kanssa ja siellä sattuukin olemaan joku ennalta tuntematon lintuharrastaja, joka näkee omalla hyvällä välineistöllään jotain, mitä haluaa näyttää minullekin, mutta en näe sitä kiikarilla vaan ainoastaan hänen kaukoputkellaan? Tai jos minulla ei ole kiikaria ollenkaan matkassa vaan olen kokonaan toisten, satunnaisesti paikalla olevien välineistön varassa.
Eli vaikuttaako havaintovälineen kuljetustapa siinäkin tapauksessa, että sitä ei ole tuotu paikalle minun havainnointia varten? Olisi hiukan omituista alkaa tuollaisessa tilanteessa kyselemään laitteiston kuljetustapaa... Vai pitääkö havainnointi tapahtua nimen omaan omalla välineistöllä, joka on kuljetettu sääntöjen mukaisella tavalla?
Kysymys voi kuulostaa saivartelulta, mutta tuo tilanne voisi hyvinkin tulla käytännössä minulle vastaan. Useampikin elikseni on tullut ihan sattuman kauppaa kun olen fillarilenkillä tullut poikenneeksi lintutornille pienelle huilitauolle ja joku konkari on ystävällisesti näyttänyt mitä kivaa siellä näkyy.