Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kolin perjantai aamu  (Luettu 1040 kertaa)

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Kolin perjantai aamu
« Vastaus #45 : 07.01.08 - klo:16:24 »

Jahas, mitäs täällä kohistaan... Munkin mielestä kuva kyllä kohisee.  [:-I]
Mitä tulee arvostelujen esittämiseen, niin mielestäni arvostelua kyllä pitäisi kestää. Myös sitä negatiivista arvostelua. Toisaalta onko kuvan arvostelua, jos siitä sanoo, ettei se kolahda ja maisema on mitäänsanomaton. Sehän on vain sanojan oma näkemys kuvasta ja sen esille tuomista. Tietenkin sanoja oli voinut jättää sanomatta senkin, mutta ketjuhan on avoin kaikille mielipiteille.
Samoinhan voit sanoa jostain marsusta tai koirasta, että en tykkää kun on pitkäkarvainen, eihän siinä marsua tai koiraa arvostella. Sanotaan vain oma mielipide.
Tämäkin JTR:n kuva voi olla jollekin elämys, toiselle kärsimys... meitä on moneksi. Mutta, jos ketjun avaa, pitää myös uskaltaa odottaa mielipiteitä, kommentteja, kehuja ja haukkuja, sekä hyviä että huonoja... Jos ei halua kuvaansa kommentoitavan laittakoon siihen selvän kiellon, että tyhmempikin huomaa.

Kolmanneksi vielä, erittäin tervetullutta että rakentavaa keskustelua syntyy... [:-)]
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #46 : 07.01.08 - klo:16:27 »

Minä pidin kuvan väreistä ja aivan samanlaista kuunsirppiä ihailin tässä yhtenä aamuna.
Teen yhden tyhmän kysymyksen, mitä tarkoitatte kohinalla. Minulla kuva on ihan hiljainen [:-I]

Kohina sama kuin sanotaan filmille otetun kuvan rakeisuus.

Paljon asiaa kohinasta ja muustakin.

http://www.pikseli.fi/digifaq/dict.html

http://www.pikseli.fi/digifaq/3_kohina.html

[:-)]
Kirjattu

tuulia

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #47 : 07.01.08 - klo:16:28 »

Kiitos Marle vastauksesta, minä en todellakaan ole kuvauksen asiantuntuja, ihailen mielelläni toisten ottamia kuvia mutta itse en edes omista kameraa. Joskus on ollut vanhanaikainen kamera mutta en ole muistanut :-)) ottaa kuvia silloinkaan.
Kirjattu

tuulia

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #48 : 07.01.08 - klo:16:31 »

Myös Pyryharakalle kiitokset, aina sitä uutta oppii vielä vanhanakin :-)) :-))
Kirjattu

Punarinta(Pettirosso)

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #49 : 07.01.08 - klo:16:48 »

Hyvää jatkoa,JTR  [:-)]
Kirjattu

leila

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #50 : 07.01.08 - klo:21:37 »

JTR on hyvä jätkä kuvaamaan Pielisen rannalta milloin kuunsirppiä, milloin kärppää pilkkirepulla tai töyhtistä [KIPPIS] (<- juhlajuomaa).

Kukin meistä kuvaa (digi/valo/kirjoittaa/kertoo) sydämen lämmöllä omia, rakkaita kokemuksia ja ympäristöjä. Sitä halua ei meiltä aikuisilta ota pois kritiikki, oli se sitten rakentavaa, repivää tai vaikkapa mitäänsanomatonta.

Valokuvauksesta ja digikuvauksesta kannattaisi edelleen haastella erikseen. Ainakin tuosta teknisestä puolesta. Pyriksen kohinalinkki selittää sen hyvin.

Minulle on yksi hailea, miten kuvat kohisevat. Katselen niitä usein niin puutteellisella laitteella, ettei kannata vaivautua arvostelemaan.

JTR:n tavasta esitellä omaa elinpiiriä pidän ja pidän myös seudun maisemista vaikkeivät ne kuvissa aina hienoilta näytäkään.

Törmäillään Ruunaalla!  :-))
« Viimeksi muokattu: 07.01.08 - klo:21:38 kirjoittanut leila »
Kirjattu
leila

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #51 : 08.01.08 - klo:13:38 »

Jep. Kukaan terve ihminen ei niin hämärissä olisi edes huvikseen kokeillut 18km päässä olevasta kohteesta saada valokuvaa aikaseksi. Minä nyt en ole terve, joten ähelsin pokkarini kanssa terassillamme aamuhämärissä 4.1.

Ihan pikku kommentii vielä. Luontokuvaajat eivät siis ole terveitä, he kun rämpivät soilla, makaavat mättäillä, kököttävät tunti tolokulla, jopa päiviä,  piilokojuissaan odottaen jonkin "ihmeen" saapumista etsimeen, kahlaavat vesistöissä, lumessa jne... :-)) Tuollainen kuvaaminen se vasta pitkää pinnaa kysyykin ja hyviä hermoja [:-)]
Kirjattu

terttukaarina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Oulun lääni
« Vastaus #52 : 08.01.08 - klo:21:34 »

Hieno kuva. Minua ei kohina haittaa eikä se lainkaan vähennä kuvan arvoa.
Klorofyllin arvostelu on VAIN  hänen henkilökohtainen mielipiteensä eikä suinkaan Jumalan sana....
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #53 : 08.01.08 - klo:21:57 »

Minun mielestäni hieno kuva, mua kiehtoi tuon kuvan tunnelma.  [:-)]
« Viimeksi muokattu: 08.01.08 - klo:22:18 kirjoittanut mir »
Kirjattu

Klorofylli

• Vieras
« Vastaus #54 : 09.01.08 - klo:09:57 »

Hieno kuva. Minua ei kohina haittaa eikä se lainkaan vähennä kuvan arvoa.
Klorofyllin arvostelu on VAIN  hänen henkilökohtainen mielipiteensä eikä suinkaan Jumalan sana....

Ensinnäkin se ei ollut ollenkaan arvostelu. Se oli VAIN mielipide. Ja jos jätettäis ne kirkon asiat pois tästä keskustelusta.
Ja edelleen ihmettelen miksi muut saa sanoa että tykkään, mutta pari ihmistä ei saa sanoa että en tykkää. Jos täällä niin herkkänahkaista porukkaa on, niin sitten kannattaa lisätä foorumin sääntöihin että aina täytyy tykätä ja kehua.
Eikä kukaan varmasti ole epäillytkään etteikö JTR olisi hyvä jätkä kuvaamaan. Minäkin vain tulin sanomaan mitä mieltä minä olen kyseisestä kuvasta. Minusta olisi ollut väärin sanoa että hieno ja upea, koska silloin olisin ollut itseäni vastaan ja pitäsin sitä jopa suorana valehteluna.
Itse ainakin arvostan suoria ja rehellisiä mielipiteitä. Kaikki nähtävästi ei.
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #55 : 09.01.08 - klo:10:01 »

Toistoa...

Voitaisiinko avata erillinen ketju sellaisille kuville, joista haluaa kerrottavan sekä hyvät että huonot asiat. Siten vastuu olisi kuvan laittajalla, eikä kenenkään tarvitsisi vetää hernettä nenään jos kaikki eivät pidäkään kuvasta. Tosin kritiikin pitäisi olla sitten rakentavaa, ettei heti lyötäisi lyttyyn kenties vasta harrastuksensa alussa olevaa kuvaajaa. Jokainen meistä kun on joskus ottanut sen ensimmäisen kuvan.  [:-)]

Minulla on jotenkin hämärä muistikuva, että tästäkin asiasta olisi joskus muinoin ollut täällä keskustelua.
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #56 : 09.01.08 - klo:10:48 »

Kannatan Pyriksen ehdotusta lämpimästi  [:-)].
Täällä on käyty keskustelua siitä, saako kuvasta "esittää mielipiteitä". Niin, mielipiteitä voi esittää niin monella eri tavalla. JTR on laittanut kuvan esille,-ei varmaankaan arvosteltavaksi, vaan meitä ilahduttamaan, ja minua henk.koht. ilahduttaa aivan erityisesti kaikki kuvat, joita tänne laitetaan. JTR:rää lainatakseni:"...aika hyvä kuva kaikesta huolimatta, vaikkei siinä mitään ihmeellistä ole kuin kuun sirppi...." Hän siis itsekin tykkäsi kuvasta, ja kun siihen sitten tulee tällainen mielipide: "Ei kolahda! Kohinaa...ja mitäänsanomaton maisema", niin eikö se ole aika tylysti sanottu? Tunnustan, että itse olen kyllä niin herkkä, että vetäisin herneen nenääni.  Täällä pöntöllä on (melkein) aina hyvä, leppoisa ilmapiiri, ja se on paljolti sen ansiota, että ei haluta loukata ketään poikkipuolisilla kommenteilla. Toivoisin saman linjan jatkuvan  [:-)].

Minusta se on oikein hyvä idea, että avataan ketju sellaisille kuville, joita halutaan arvosteltavan.
Kirjattu

Klorofylli

• Vieras
« Vastaus #57 : 09.01.08 - klo:11:16 »

"Hieno kuva"

Rehellisyys se maan perii.  [KIPPIS]
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #58 : 09.01.08 - klo:11:31 »

No nii, eihän tässä voi muuta kuin laittaa huumoriksi ja  :-))
Kirjattu

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #59 : 09.01.08 - klo:11:55 »

Lainaus Pyriksen viestistä: Tosin kritiikin pitäisi olla sitten rakentavaa, ettei heti lyötäisi lyttyyn kenties vasta harrastuksensa alussa olevaa kuvaajaa. Jokainen meistä kun on joskus ottanut sen ensimmäisen kuvan. 

Pyrikseltä asiallinen ja varteenotettava viesti. [:-)]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.27 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.