Kuvien analysointi on minusta vain ja ainoastaan hyvä juttu. Minä ainakin tykkään lukea mitä muut sanovat sekä omista kuvistani että muiden kuvista. Yksi parhaita tapoja oppia jotain valokuvauksesta. Kävin joskus Hannu Hautalan luontokuvauskurssilla ja hänkin sanoi että katsokaa muiden kuvia, arvostelkaa niitä ja lukekaa muiden arvosteluja. Hannu Hautala painotti kurssin aikana useasti että kuvia katsomalla ja arvosteluja lukemalla oppii kuvausta melkein enemmän kuin pelkästään kuvaamalla.
Ja se että täällä Pönttölässä ollaan aika herkkänahkaisia kuva-arvosteluille, ei ole ollenkaan vain Pönttöläläisten ongelma. Siihen törmää useilla eri foorumeilla. Mutta miksi?
Minä kyllä uskallan avata suuni, myönnän että joskus jopa liian helposti. Mutta usein pieni hereille ravistelu on vain hyvästä
. Mutta täällä on sellaisiakin pönttöläläisiä jotka haluaisivat keskustella kuvista ja arvostella enemmän, mutta eivät itse uskalla sitä tehdä kun eivät halua aiheuttaa riitoja.
Mutta miksi ihmeessä me aikuiset ihmiset, joilla on kaikilla sama harrastus, riitelisimme asiasta jonka voi kääntää pelkästään omaksi hyödyksi; opiksi. Eikä oppi ojaan kaada, meitä pönttöläläisiäkään.
Ja viimeistään tässä vaiheessa jokainen palkokasvin imaissut kaivaa sen pois.