Kuvien muokkaus on säännöissä yksiselitteisesti kielletty. Jos nuo reuna-/kulmahimmennykset tehdään kuvankäsittelyohjelmalla kuvaa muokkaamalla, niin se on kuvan manipuloimista/muokkaamista. Eli säännöissä kielletty.
Tammikuun lintukisan voittajakuvan kohdalla itse ajattelin, että kuva on otettu digiscouppaamalla, joka ei ole kuvan muokkaamista, vaan yksi keino valokuvata. Ainakin kuvittelin, että se on digiscoupattu...
Kehyksiä olen itse henkilökohtaisesti vastustanut... mutta aivan yksinkertaisimmat ohuet kehykset nyt jotenkin sulattanut, tää siis ihan mun henkilökohtainen mielipide. Toivoisin kuitenkin jatkossa, että kehysten kanssa oltaisiin varovaisia ja pidättäydyttäisiin yksinkertaisimmassa mahdollisimmassa. Kuvakisassahan kilpailevat kuvat eikä kehykset. Tuli ihan mieleen, että esim. jossakin tuommoisessa virallisessa kilpailussa, vaikka Vuoden Luontokuva -kilpailu, tuskinpa sinnekään kehyksiä hyväksytään. Ainoastaan puhdas valokuva.
Kaarin sanoi niin hyvin, että niin hyviä kuvia ja aiheita on Pönttölän kuvaajilla, että ei ne lisäkoristuksia kaipaa. Samaa mieltä.
Koitetaan olla maltillisia "kikkailujen" kanssa, jookos.