Ahaa, autokeskustelua.
Minulla ei ole omaa autoa käytössä. Pojan kanssa on pieni diili hänen autonsa suhteen, koska maksamme osan käyttö (vakuutus) kuluista. Lisäksi perheessämme on yksi auto käytössä, lähinnä Driver käyttää.
Täältä maalta, ei kulje bussia niin, että pääsisin sillä kaikkiin työvuoroihin LAINKAAN! Eli oma auto on pakko olla! Driverillä vielä pidempi työmatka, jonne ei pääse bussilla.
Ensin ajattelin, etten pärjää lainkaan ilman autoa, mutta tietyin järjestelyin pyrimme kotoa kimppakyydein. Driver kuskaa minua, pojan kyydissä pääsen, joku matka bussilla ja tietysti heti keväällä polkupyörällä. Vähän junailua ja sopimista tämä on vaatinut, mutta hyvin olen pärjännyt ja töihin päässyt!
Mutta julkisen liikenteen varaan en ole voinut turvautua pelkästään. Kertamaksu yhteen suuntaan on 3,10€, mitään tarjouskorttia en ole voinut hankkia koska en käytä lippukirjaa niin säännöllisesti että siitä olisi hyötyä. Aika kallista siis.
Omalla autolla matkanteko töistä kestää 10-15 min. Bussilla matkanteko kestää 30-35 min. Kotiinpäin pääsen vain yhdestä työvuoroistani ilman pitkää odotusta.
Meillä kovat bensakulut hintana asumiselle täällä sivussa. Työmatkat, poikien harrastukset ym ym. Bensakulut ovat suurin menoerämme tässä 5-henkisessä perheessä ainakin tällä hetkellä kun kaikki vielä asuvat, opiskelevat kotona.
Eli miten sen kiteyttäisi: vihastutta auto on kuitenkin toisaalta hyvin rakas ja tarpeellinen