Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Tiistaita 8.1.  (Luettu 1189 kertaa)

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 792
  • Lahti
Vs: Tiistaita 8.1.
« Vastaus #105 : 08.01.08 - klo:22:41 »

Kiitos Inke...sitä tarvitaan ja luonteen lujuutusta..heikko kun oon... [:-I] ei kai tässä muuten olisi näin käynytkään..en raaskinut ajoissa rajoja vetää..kun toinen oli niin suloinen ja on tietty edelleenkin..pois en antaisi..
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Tiistaita 8.1.
« Vastaus #106 : 08.01.08 - klo:22:43 »

Kaikesta pienestä kiusanteosta huolimatta pikku kisulit ja koirulit on suloisia ja ihania  [:-)] [:24] [:10]  [:-)]  ja ovat sitä vielä täysikasvuisinakin [:-)] [:-)]


-3,5 ulkona ja nyt koirulin kanssa vielä pihalle kurkkimaan  [:-)]
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 792
  • Lahti
Vs: Tiistaita 8.1.
« Vastaus #107 : 08.01.08 - klo:22:49 »

Tälläiseksi pitää pyrkiä....
Alla on lueteltu asioita, joista on apua. Kaikkia kohtia tietenkään ei tarvitse täyttää. Mutta jos toisaalta liian monta kohtaa jää tyhjäksi, voisi kysyä, oletko sittenkään hyvä johtaja ;)

• Sinä syöt aina ensin. Kaikki ruoka on sinun, etkä jaa omastasi koiralle.
• Ennen ruuan antamista koira kutsutaan luokse. Sille annetaan esimerkiksi istu-käsky. Koira saa mennä syömään vasta luvan saatuaan.
• Koiran poistuessa ruokakupilta kuppi nostetaan kokonaan pois. Ruokaa ei tuputeta, vaan sama toistetaan seuraavalla syöntikerralla.
• Sinä saat liikkua missä haluat. Sinun ei tarvitse muuttaa kulkusuuntaasi koiran takia.
• Sinä menet ensimmäisenä ovesta tms. Koira saa mennä vasta luvan saatuaan.
• Kotiintultaessa koira odottaa rauhallisesti rapulla tai eteisessä kunnes jalat on putsattu, hihna otettu pois tai muut vastaavat rituaalit.
• Koira opetetaan kulkemaan hihnassa vetämättä.
• Koiran täytyy luonnollisesti saada tehdä tarpeensa ja lukea sanomalehdet tienvarsilta. Missään tapauksessa koiraa ei saa seuruuttaa seuraa-käskyllä pitkiä matkoja, saati koko lenkkiä. Omistaja on kuitenkin se, joka päättää, kuinka kauan saa nuuskia ja milloin mennään nuuskimatta.
• Omistajan päätettävissä on, ketä on luvattua tervehtiä ja miten käyttäydytään kohdatessa toisia koiria.
• Talon paras paikka sohvalla on omistajan.
• Sinä aloitat leikin. Omistaja määrää leikin keston. Leikin jälkeen omistaja kerää lelun pois.
• Omistaja saa ottaa asioita koiran suusta.
• Kun koira pyytää huomiotasi (kerjää rapsutusta tms.), et alistu pyyntöön. Kutsu sen sijaan koira luoksesi ja rapsuta sitä – silloin kun se sinulle sopii. Muista löytää siihen aikaa!
• Käskyt annetaan ainoastaan yhden kerran. Toisella käskyllä koiralle tulee aina muistuttaa, mitä siltä haluttiin. Sinä et ikinä juokse koiran perässä!!!
• Opeta koira käskystä menemään erilaisiin asentoihin, myös selälleen. Silloin sinun on helppoa tehdä erilaisia hoitotoimenpiteitä. Ja mikä ettei rapsutella koiraa.
• Sano sitä mitä ajattelet. Ja ajattele täsmälleen sitä mitä sanot.
• Suojele laumaasi – ole todellinen johtaja.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Titti

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 137
  • Jyväskylä
Vs: Tiistaita 8.1.
« Vastaus #108 : 08.01.08 - klo:22:52 »

Moit !
 Telkkinen tuossa alla linkki, jossa minusta erittäin ymmärrettävästi tuota huomiotyhjiötä selitetään. Itse olen myös usein koulutettaviani rohkaissut ja tukenut em. asiassa, koska siinä koiraa ei tarvitse varsinaisesti rangaista. Heillä tilanne on ollut jo huomattavasti huonommalla jamalla, kun on aikuiset koirat sinulla onneksi pieni pentu, joka nopeasti oppii jos jaksat tehdä homman loppuun.... Tsemppiä ja rohkeutta niitä nappisilmiä vastaan ...ota voitto kotiin  [:63]
ttp://www.flagstones.info/bt/fin/artikkelit/kontakti.htm
Kirjattu
-Hyvät kuolevat nuorena, ihan hävettää olla hengissä -

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 792
  • Lahti
Vs: Tiistaita 8.1.
« Vastaus #109 : 08.01.08 - klo:23:12 »

Kiitti Titti linkin osoitteesta..lukaisin ja hyvältä kuulostaa..ja kokeilemisen arvoiselta..on se jännää,että minullakin on elämäni aikana ollut aika monta koiraa..mutta ei koskaan näin tiukkaa terrieriä...edellisetkin terrierit eri rotuiset kuitenkin kuin  tämä..olivat aivan unelma koiria ja minä olin heille tärkeä ja hyvä johtaja...siksi tämän kanssa meni ihan todella sormi suuhun...että mitäs nyt...
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Tiistaita 8.1.
« Vastaus #110 : 08.01.08 - klo:23:43 »

www.flagstones.info/bt/fin/artikkelit/kontakti.htm

Telkkiselle voimia Vera-neidin kasvatuksessa.  [:-)] [:5]
Kirjattu

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Tiistaita 8.1.
« Vastaus #111 : 08.01.08 - klo:23:45 »

Hyviä ja tuttuja ohjeita on telkkisen listassa   [:-)]  ja kun ne saa nuorena koirulille opetettua on tuloksena kiltti ja tottelevainen --> [:24]  [:-)]


Ulkona satoi lunta eikä se ollut unta  [:-)]
Kirjattu

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Tiistaita 8.1.
« Vastaus #112 : 08.01.08 - klo:23:48 »

Tosi hyvä linkki Kaarinilta  [:5]  [:-)]
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Tiistaita 8.1.
« Vastaus #113 : 08.01.08 - klo:23:50 »

Telkkinen onkin on jotunut vallanvaihtoon, ei ihan helppo homma. On tuossa sääntökokoelmassa harjoittelemista, mutta lopulta ilo on varmaan molemmin puolinen  [:72]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Tiistaita 8.1.
« Vastaus #114 : 09.01.08 - klo:00:00 »

Kiitos kompurointiini osallistumisesta  :-)) katsotaan aamulla missä kunnossa ollaan.

Liekö huonouniset jo nukkumassa  [:6]  tänne ei tule unta,ei niin mistään  [:-I]



Yritän taas, tule uniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....................................  [:57].......[PUH]...................

« Viimeksi muokattu: 09.01.08 - klo:00:18 kirjoittanut Pihalintu »
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Tiistaita 8.1.
« Vastaus #115 : 09.01.08 - klo:12:56 »

Mukavat tiistain toivotukset vielä näin viime tunneilla...toivottelen...masis on päällä..kun saimme ohjeet kasvattajalta meidän neidin tavoille opettamiseen..että nyt pitää mitätöidä häntä pari viikkoa..ikäänkuin täällä ei olisikaan koiraa..ruoka annetaan ja tarpeilla käytetään..eikä mitään huomiota anneta..ennenkuin me itse sitä haluamma antaa..ja sekin jos neiti tekee jotain pyynnöstä tai käskystä..se palkitaan ja annetaan huomiota..muuten ei..tämä on minulle aivan kamala tilanne..en ole ikinä aikaisempien koirieni kanssa tälläistä joutunut tekemään..nyt minulla on niin vahva ja itsepäinen yksilö,että ei auta kuin kova kovaa vastaan.Urokset mitkä minulla oli..niin he oppivat ihan helposti..ja olivat todella kilttejä ja nöyriä koiria..ihan vain puheella opetettuja..tälle ei tehoa mikään oppi...haastetta piisaa...ja syyllisyyttä.. [:-I]

  Toivon että Telkkinen vielä tätä eilistä ketjua lukee.

Siis tuosta huomioimattomuudesta.
Me jouduimme tekemään tuota silloin kun Onni oli parin vuoden ikäinen (noin).
Johtui siitä että näykkäisi pari kertaa lapsenlasta ja isäntää.
Minua ei koskaan.
Otimme siis täydellisen huomioimattomuuden.
Se oli kamalaa !
Onni muuttui aivan toiseksi koiraksi. Ei leikkinyt lainkaan.Laahusti ruokakupilleen.
Söi hitaasti. Makasi vaan kaiket päivät.
Meni jopa omaan petiinsä jossa ei normaalisti nukkunut.
Tuota kestimme vain kolmisen päivää. Viikko- kaksi oli suositus.
Kun sitten aloimme toimia miltei kuin ennen, Onni palautui
päivässä entisekseen.
Näykkiminen muistaakseni jäi miltei siihen. Ja jatkossa minä olin koko
ajan vieressä kun pikkupojat olivat meillä.
Tuo huomioimattomuus on kyllä siis tosi KOVA opetusmetodi.
Eli tarkkaile koirua sen aikana. Nämä karvapallerothan ovat
tosiaan yksilöitä. Toiselle sopii, toiselle ei.

Mutta tuo, että syötte perheen kanssa ensin ja sitten vasta ruoka koirulle.
Samoin ruokakuppi maahan ja koira istu-käskyllä
ensin viereen. Kun lasket kuppia koiran täytyy pysyä istumassa muuten
nostat aina kupin ylös kunnes jää istumaan.
Sitten kädellä viittaus kuppiinpäin ja käsky ole hyvä!
Jos koira yrittää syöksyä heti kupin lattialle laiton jälkeen sinne,
kuppi ylös kunnes jää paikalleen luvan antoon saakka.

Nämä ovat meillä auttaneet aika hyvin.

Samoin kun koira tulee luo ja haluaa päästä syliin tai saada rapsutuksia,
silloin EI huomioida. Kun koira sitten menee poispäin, JOS haluat sitä helliä,
kutsu luokse ja rapsuta.  Pointti siis, rapsutuksia ja huomiota vain
silloin kun sinä haluat.

Ja tämä johdonmukaisesti ainakin siihen saakka kunnes hankaluudet
ovat ohitse.

Nää kaikki on omakohtaisesti hyviski todettu  :-))

KAAMEEN pitkä stoori  [:17]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 674
Vs: Tiistaita 8.1.
« Vastaus #116 : 09.01.08 - klo:13:11 »

Täyttä asiaa  [:-)]
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Tiistaita 8.1.
« Vastaus #117 : 09.01.08 - klo:13:36 »

Aatelkaa, jos meille tehtäis tollai!!  [:-I] [:-(] [:´((] [:´((] [:´((]
 [:-)]
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 792
  • Lahti
Vs: Tiistaita 8.1.
« Vastaus #118 : 09.01.08 - klo:13:56 »

Oi...kiitos teille..näistä lämmittävistä "tukevista" viesteistänne...Olen todella ollut johdonmukainen koko reilut kaksi kuukautta mitä Vera on minulla ollut...mennyt ovesta ulos ensimmäisenä..vaatinut istumista ruokaa antaessani..ja yleensä kaikkea mahdollista tehnyt koiran kanssa..antaa leikata kynnet..ym huollot..että jotain on perille mennytkin..mutta nyt tuli joku uhma..ja mikään opettamani asia ei mennyt perille enään...ei istu,ei seuraa..ei tule luokse..vaikka aikaisemmin kaikki toimi kuin ajatus..ja koira oli iloinen kun mikä...minusta puhumattakaan..kasvattaja sanoi,että uhmaikä on päällä ja se koettelee..nyt pitää vain olla hyvin määrätietoinen...ja sitä yritän..huom..yritän..ja tippa kiertää silmässä..kun se on niin kamalan vaikeaa...ei näytä neiti mitenkään kärsivän..on kuin asuisi yksin täällä..leikkii leluillaan ja kaluaa luitaan..kaikessa rauhassa..että
haatetta riittää tälle vuoden alulle ihan kivasti...ei oo heleppoooo...
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Titti

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 137
  • Jyväskylä
Vs: Tiistaita 8.1.
« Vastaus #119 : 09.01.08 - klo:15:45 »

Telkkinen hoi 

Kannattaisikohan sun olla niiiiin karu, että otat lelut ja muut vermeet pois hetkeksi sieltä koirulin ulottuvilta ja annat niitä palkkioksi kun on toiminut halutulla tavalla. Tässä tapauksessahan haetaan sitä "masentumista" kun "pomo" ei huomio ? Jotenkin tuntuu aika turhalta nuo sinun huomioimatta jättämiset, jos koira on niin itsekeskeinen, ettei sitä edes haittaa sinun huomioimatta jättäminen ? Itse ainakin haluaisin tilanteeseen, jossa koira oikein odottaa milloin saa minulta huomion ja tekemisen riemun. Silloin on mahdollisuus leikkiä koiran kanssa, kun sitä itse haluaa ja koira on siihen heti valmis saatuaan ihanalta pomolta huomiota :-))

Itselläni on nyt toinen terrieri (border) menossa ja eka oli sellainen kuningas, ettei se minua tarvinnut, kun ruokaa kuppiin laittamaan.
Koira tuli vuosikkaana ja oli saanut ihan keskenään olla eikä tarvinnut ihmistä muuhun kuin ruokkimiseen ja rapsuttamiseen....milloin sitä itse halusi. Lenkilläkin tuli silloin, kun sopi..yleensä kävi kusasemassa ennen luokse tuloa ikäänkuin näyttääkseen, ettei paljon arvostanut minua. Onneksi oli niin hyvä hermonen, ettei tarvinnut kaduilla turhaan riekkua... se vielä olisikin puuttunut. Kun aloin sen kanssa uuden elämän eli palkka tuli vain heti käskyn noudattamisesta ja vaatimustasoa ei laskettu koirasta tuli mainio pakkaus, kun huomasi, että pomosta on pomoksi  :-))

Toisen kanssa olikin pennusta asti eri meininki ja homma tehtiin aina niin kuin minä olin päättänyt. Esim. ruoka tuli vasta, kun oli ottanut katsekontaktin eli kysyi luvan, on muuten hyötyä monessa muussakin luvan varaisessa asiassa  [:5] Lisäksi sitä joutui tuuppimaan pentuna pois, kun osasi niin taitavasti käyttää dominanssiaan vaivihkaa....tyyliin tuli käden alle ja huomaamattahan sitä alkaa silittämään tai rapsuttamaan. Onneksi oli ollut "oppikoira" ensin, että osasi itse huomioida ne pikku jutut, joissa koirat ovat lauma käyttäytymisessä niin taitavia. On ollut erittäin mukava ja helppo koira, kun paikka lauman alimmaisena on ollut alusta asti selvä. Kuitenkin koiralla on luonnetta vaikka muille jakaa kovuutta, toimintakykyä ja hermoja on, joten onneksi alusta asti älysin toimia johdonmukaisesti vaikka piiperoisena niin syötävän söpö olikin.
Ota Telkkinen johtoajatukseksi 1v kiva koirakaveri, jolla ei turhaan herne nenuun tuppaa, kun homma ei menekään niin kuin se on päättänyt  [:-DD]
Kirjattu
-Hyvät kuolevat nuorena, ihan hävettää olla hengissä -
 

Sivu luotiin 0.329 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.