Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pohdiskelua....  (Luettu 1068 kertaa)

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
Pohdiskelua....
« : 11.01.08 - klo:21:37 »

Pohdiskellaan tässä syntyjä syviä.  [?-/]  [:-I]

Mietiskelin eräänä päivänä, että onko se niin että isä ja äiti hoitavat lastaan noin 20 vuotta. Sen jälkeen lapsi itsenäistyy ja seisoo omilla jaloillaan. Taustalla vanhemmat hiukan avittavat, jos lapsi antaa. Joskus ei anna. Sitten ollaan aikuisia tahoillaan, kunnes lapsi ottaa ohjat käsiinsä ja hoitaa ikääntyneitä vanhempiaan noin 20 vuotta. ?

Tällaisia mietin.  [:-I]
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pohdiskelua....
« Vastaus #1 : 11.01.08 - klo:21:43 »

Vähän samantapainen on yksi sananlasku, en muista oliko se Venäläinen; osta aina 3 leipää, yhden omalle perheelle, yksi lapsille ja ykjsi vanhemmille... samaahan tuossa tarkoitettiin...  [:-I]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

inke

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pohjanmaa
« Vastaus #2 : 11.01.08 - klo:21:49 »

Eihän se välttämättä aina noin käy,mutta ihannehan se olisi.
Tällaisen olen joskus kuullut: äiti pystyy hoitamaan vaikka 10 lasta,mutta 10 lasta ei pysty hoitamaan yhtä äitiä.
Se on osittain tottakin,koska lapsella on oma perhe ja tietysti lapsi hoitaa omat lapsensa,niinkuin äitikin ne omat 10 lasta.
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #3 : 14.01.08 - klo:12:56 »

Kyllä Marjulin pohdinnat osuu aika oikeaan. Täällä minulla on nyt menossa se äidinhoivavaihe.  [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 14.01.08 - klo:14:00 »

Täälläkin katsotaan siskojen kanssa vanhempien elämää että missä mennään ja sitten ehdotellaan jääräpää isälle josko olisi hyvä siirtyä asumaan palvelutaloon, äiti kun on halvaantunut, eli motoriikka ei pelaa ja kynnykset ovat aika vaikeita ylitettäviä rollaattorin kanssa. Äiti olisi suostuvainen mutta isä....nounounou..
Hoidin meidän isoäitimme 90 vuotiaaksi asti kotona jolloin dementia iski ja alkoi vanhainkodin vuoro. Häntä ei voinut jättää yksi kotiin koska hän hätääntyi siellä kovasti: lapset kateissa ja niitä sitten piti lähteä etsimään. Mun oli pakko käydä töissä mutta onneksi alkoi työttömyys kilpailutuksen jälkeen ja sain jäädä kotiin.  Kävin kuitenkin noin 3 vuoden ajan (sen hän kerkisi siellä olla ennen pois nukkumista) melkein joka päivä katsomassa mummuani vanhainkodissa ja laittamassa nukkumaan. Hän oli eläessään niin ihana ihminen että mielelläni hoidin häntä tuon raastavan ajan. Raastava siksi että entisestä tomerasta ihmisestä tuli "vauva" minulle ja oli rankkaa katsoa kun elämä hiipui hiljalleen pois....Jos olisi ollut mahdollista niin olisin hoitanut hänet kotona loppuun asti. Sukulaisista ei oikein saanut apua, heillä kun oli omat perheet ja ikääkin kertynyt , yleensä vanhusten hoito jää yhden lapsen kontolle, yleensä tyttärien, näin sanovat ne jotka asioita tutkivat. Mä olin ainoa jolla ei ollut omaa perhettä ja lisäksi mummun kasvattama.  Hatun nosto kaikille omaisistaan huolehtiville [:-)]  Helppoa se ei aina ole mutta jos vaan on mahdollista pitää vanhuksistaan huolta (tukena yhteiskunnan palvelut , kotisairaanhoitoa jne.) niin se tuottaa hyvän mielen.
Eli, tämä oli minun kokemukseni.
« Viimeksi muokattu: 14.01.08 - klo:14:07 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #5 : 14.01.08 - klo:14:34 »

Hyvä kirjoitus Marlelta. [:-)] Kunnioitettavan työn olet sinäkin tehnyt. Näitä asioita ei useinkaan tule ennemmin pohtineeksi ennenkuin ne omalle kohdalle sattuu.

Äitini on sairastanut aivoinfarktin ja eniten sydäntäni raastaakin juuri se että minulla ei niinsanotusti ole enää äitiä, vaan äidistä on tullut minulle ikäänkuin lapsi. Eli olen menettänyt äitini siinä mielessä kun äiti yleensä ymmärretään. Äidin joka neuvoo ja auttaa ja tukee ja huolehtii.  [:´(]

Kunnioitan suuresti myös niitä ihmisiä jotka tekevät vapaaehtoistyötä vanhusten parissa. Äitini esimerkiksi saa vapaaehtoisjärjestön kautta ulkoiluapua joka on ensiarvoisen tärkeää ihmiselle joka on muuten sidottu kotiin kun yksin ei voi ulos mennä. Ulkoiluapua saa kuitenkin aina vain 3kk kerrallaan ja kerran viikossa koska vapaaehtoistyöntekijöistä on suuri pula. Kotihoito käy äitini luona 2 kertaa päivässä, mutta heillä ei ole aikaa ulkoiluttamiseen koska asiakkaita on heilläkin niin kovin paljon. Ystäviä äidilläni oli ennen paljon, mutta sairastumisen jälkeen jäljellä on vain muutama uskollisin, loput on jonnekin kaikonneet....... [:-I]

Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 14.01.08 - klo:15:18 »

Isäni halvaantui kun olin alle 30-v, minusta tuli hänen "huoltajansa"
Asuin 120km päässä, mutta kaikki viikonloput ja lomat meni hänen luonaan.
Saunotin ja hoidin viikon asiat, viikolla jatkoin soittelemalla hänen asioistaan eri tahoille.
Oma perhe kyllä kärsi, tytär tietenkin enemmän kun oli aina mukana.
Sairaat kun ei aina ole mitenkään mukavia ja tyytyväisiä avusta, vaan melkoisen itsekkäitä.
Sitä tässä pelkään, että jos samoin kävisi minulle, niin varmaan olisin yhtä kamala  [:-(]
Ja kuten täällä jo muutkin sanoi, kyllä se sydämeen otti, että ei ollut enää isää vaan minun piti olla se joka auttaa, tukee ja huolehtii.

Ystävät katoaa usein kun sairastuu, kuten Tiinakin totesi, se on sääli se,,,

Lisäys, miksiköhän tuo hoitajan rooli aina menee tyttärille?
Ei isä edes odottanut veljeltäni apua, minulta se taas oli itsestäänselvyys.

Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #7 : 14.01.08 - klo:15:52 »

Äitini sairastui ns. terveiltä jaloita. Ennen sitä minulle ei ollut koskaan tullut mieleenkään, mitään sellaista, kaikki tuli yllättäen. Äitini oli lomamatkalla ja tapahtumat alkoivat siellä, hänet kiidätettiin sairaalaan teho-osatolle, makuutettiin siellä pariviikkoa, siirrettiin seuraavaksi hätätapauksena Kuopion keskussairaalaan. Kävin tapaamassa sen kun töiltäni, lapseltani pääsin, tyttö oli menossa juuri esikouluun. Sain lapsenvahdiksi vanhan sairaan setäni, sairaan vaimonsa kanssa.
Eräänä päivänä juuri kun olin tullut Kuopiosta, sairaalasta soitettiin ja kerrottiin lopun olevan käsillä. Taas järjestelyt ja junaan. Äitini oli siirretty osastolla varastoon odottamaan viimeistä henkäystä.

Viikon kuluttua tulimme Ambulanssilla Helsinkiin Diakonissalaitokselle ja kuukauden päästä rullatuolissa kotiin. Äitini oli kertonut miten paljon hänellä on ystäviä, jotka tulevat auttamaan, tietysti laskivat minutkin hoitajaksi.

Tästä se kaikki alkoi, sitä kesti yli 12 vuotta.
- sairaat vanhat ystävät olivat varmaan jo kauhistuneet, kuullessaan sairastumisesta ja kaikkosivat kauas pois.  Sain moneen otteeseen ottaa kovat käteen, jotta apua löytyi. Pahimmalta tuntui muuttua äidiksi omalle äidilleen.  Aika rankat kokemukset ja muistot sai lapseni mummostaan. Itse sairastuin paineen alla, työni vaatimukset ja lapsen kanssa eläminen olisivat riittäneet.

Nyt se kaikki on ohi, hirmuinen ristiriita oli koko ajan sielussa. Ajattelin usein, miksi kovan elämän eläneen äidinkin piti niin rankasti sairastua.

Noista ajoista tulisi pitkä kertomus, tässä vain lyhyesti.

Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 14.01.08 - klo:16:17 »

Noin se vaan menee... omat vanhemmat ovat jo kuolleet, mutta onneksi meillä on vielä Kaitsun äiti tässä meidän kanssa. Oikeasti tarkoitan onneksi. Tämä ei ehkä ole aina se helpoin tapa, samassa talossa, mutta silti tämä on paras ratkaisu.

Vaikka ratkaisu on paras mahdollinen näissä oloissa, niin silti aina ei vaan jaksaisi, ei vaikka kuinka haluaisi. Välillä kyllä miettii, että olisi se tavallaan mukavampaa, jos olisi näin pikkulapsivaiheessa ollut ne omat ja puolison vanhemmat apuna ja tukena, eikä niin, että sekä lastenhoito että vanhustenhoito osuvat samalle ajalle.

Nyt on jo helpompaa, mutta jossain vaiheessa meinasi olla vitsit vähillä kun viisi vanhusta, joista piti kantaa tavalla tai toisella huolta. Nytkin olisi kyllä vielä anopin lisäksi yksi vanhus, jonka luona pitäisi käydä, mutta en pysty. Jaksamisen raja kulkee tässä, vaikka vaikka pitäisi jaksaa enemmän.

Omat vanhemmat eivät sairastaneet pitkään sillä tavalla, että olisivat juurikaan tarvinneet konkreettista apua kodinhoidossa yms, mutta molemmat sairastivat pitkään vakavaa sairautta ja siksi huolta ja asioiden järjestelemistä riitti kyllä enemmän kuin olisi pikkulapsivaiheessa itse jaksanut. Kaitsun isä sairasteli pitkään ja oli melkoisen huonossa kunnossa, mutta asui tässä meidän kanssa paria viimeistä viikkoa lukuun ottamatta loppuun asti. Se ei ollut kenellekään ihan helppoa aikaa, mutta näin jälkikäteen katsottuna olisi asiat voineet huonomminkin mennä.

Nyt ei tosiaan ole kuin yksi vanhus konkreettisesti autettavana. Pärjäillään päivä kerrallaan. Kotihoito hoitaa hygienia-asiat ja sairaanhoitoasiat. On siis sen verran huonossa kunnossa, että aiemmin olisi laitoshoito ollut ainoa vaihtoehto. Onneksi nykyisin apua saa paljon kotiinkin. On siis kyse sen verran vaativaa ammattitaitoa vaativista toimenpiteistä, että en osaisi niitä ilman koulutusta tehdä, eikä niitä voisikaan mitenkään tehdä tuossa vaan pienten lasten hoidon ohella.

Silti ulkopuolisesta avusta huolimatta aika usein on sellainen olo, että lapsia on 5, joista yksi on aika tavalla iäkkäämpi. Vanhuus ei vaan tule yksin, eikä ikä yleensä tuo lisää empatiaa tai toisen asemaan eläytymiskykyä. Välillä meinaa olla vitsit vähissä kun viidestä suusta tulee pyyntöä, että kaikki tänne heti mulle nyt. Sitä haluaisi antaa aikaansa, välittämistään ja huolenpitoa kaikille, mutta kyllä se vaan valitettavasti menee niin, että lapset joutuu hoitamaan ensin ja se vanhus on se joka jää vähemmälle, yksin, vaikka ollaan näin lähellä. Pitäisi revetä niin moneen osaan, että se on jo täysin mahdotonta. Riittämättömyyden tunne on ihan jatkuva.

Äh, just tänään on vaan se päivä, jolloin ei oikein jaksaisi huolehtia kenestäkään. Vaan eipä se sitä katso jaksaako vai ei. Kauhottava se on vaan kaikki eteen tuleva, jaksoi tai ei.

Jotta kylläpä otit Marjuli ajankohtaisen aiheen esille.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #9 : 14.01.08 - klo:16:25 »

Tuntuu tämä asia koskettavan täällä pönttölässäkin kovin montaa. Mukava jakaa kokemuksia ja huomata että ei ole yksin jaksamisensa kanssa, vaan "kohtalotovereissa" löytyy. [:-)]
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 14.01.08 - klo:16:28 »

Hyvän ja vakavan aiheen Marjuli aloitti. Meillä mummelilla aloitettiin ensin periodihoidolla, kaksi viikkoa kotona ja kaksi vanhainkodissa. Lopulta sitten jäi vanhainkotiin ja huonoa sanottavaa ei Kustaankartanosta ole ollut. Tiedä miten siellä nyt asiat on mutta noin 12 vuotta sitten hoito oli muutamaa seikkaa lukuunottamatta hyvää. Ainoa mitä siellä kaivattiin oli se mikä yleensäkin on: hoitaja pula.
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 14.01.08 - klo:16:28 »

Tuntuu tämä asia koskettavan täällä pönttölässäkin kovin montaa. Mukava jakaa kokemuksia ja huomata että ei ole yksin jaksamisensa kanssa, vaan "kohtalotovereissa" löytyy. [:-)]

Samat sanat [:-)]
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #12 : 14.01.08 - klo:16:30 »

Mulla ei ole kokemusta vanhasta äidistä, koska äitini menehtyi ollessani lapsi. Isäni ja äitipuoleni selvisi itsenäisesti pitkälle vanhuuteen. Kun äitipuoli alkoi dementoitua ja isän liikkuminen oli vaikeutunut oli heidän vaikeaa selvitä ominvoimin.  Lähempänä asuvat siskoni ja veljeni kävi useimmin heidän luonaan kysymässä kuulumisia, minä harvemmin. Sitten tuli se aika jättää koti ja lähteä laitoshoitoon. Nopeasti isän psyykkinen kunto meni huonommaksi laitosoloissa. Ei kestänyt kauaa, kun isä ei enää tunnistanut minua kuopustaan. Siskoni ja veljeni kävi minua useammin heidän luonaan, kun asuivat lähempänä. Minulla oli usean tunnin ajomatka, kävin viikonlopulla ja joskus myös työpäivän jälkeen.
Noista ajoista on nyt lähes parikymmentä vuotta.  Aika raskaita aikoja ne oli, mutta se oli silloin vaan jaksettava.
Kirjattu

Laura

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Helsinki
« Vastaus #13 : 14.01.08 - klo:19:09 »

Tuttuja tuntoja ja tuntemuksia.
Samojen asioiden parissa olen minäkin painiskellut nelisen vuotta.
Kirjattu

Risto

• Vieras
« Vastaus #14 : 14.01.08 - klo:19:46 »

Minun isä poistui nopeasti. Sairastui vuonna 70 ja viikon kuluttua sairaalassa kuoli.
Äiti kuoli viisi vuotta sitten yli kahdeksan kymppisenä.
Velimies asui hänen kanssaan ja minä naapuritalossa, joten hoito oli lähellä koko ajan.
No, ei häntä tarvinnut hoitaa, oli niin hyvä kuntoinen. Hän hoiti paremminkin meitä ja oli koko ajan touhussa mukana.
Kävi päivittäin kävellen tuolla kaupungilla ja osti hyvin monasti kirppikseltä jotain ja kysyi sitten minulta tai velimieheltä, että tarvitsetko tätä tai tuota. No sitä tätä tai tuota vietiin sitten monta henkilöauton peräkärryllistä kaatopaikalle.
Mutta se loppu oli lyhyt ja kivuton.
Hän sai torstaina aivoinfarktin ja minä sain sydän infarktin sitten sunnutaina.
Hän oli teho-osastolla yläkerrassa ja minä teho-osastolla alakerrassa.
Hän ei selvinnut, mutta minä selvisin.  [:-I]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.636 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.