Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pohdiskelua....  (Luettu 1086 kertaa)

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Pohdiskelua....
« Vastaus #15 : 14.01.08 - klo:19:49 »

Hyvä Marjuli, että otit esille tämänkin asian. Vanhusten huolto ja hoito tänä päivänä on jäänyt vähän mopen osalle. Ainakin täällä meillä päin. Vanhainkodit ja hoitokodit täyttyvät... hoitopaikoista on pulaa, henkilökunnasta on pulaa. Omalta osaltani hoidin omaa äitiäni hänen viimeiset kymmenen yksitoista vuotta. Noin 85 vuotiaaksi asti hän asui yksin omassa kotonaan ja "pärjäsi", sillä lailla, että kävin siellä lähes päivittäin. Sitten eräänä kesänä hän sairastui vakavaan verenmyrkytykseen, josta ei oikeastaan koskaan toipunut kunnolla. Kertoi jo käyneensä "rajalla", mutta oli tuumannut vain omaan värikkääseen tapaansa, ettei hän vielä jouda lähtemään ja palasi takaisin elämään. Mutta, yksinasujaksi hänestä ei enää ollut. Olin silloin kolmivuorotyössä, joten hän muutti ensin veljeni luo jossa asui viitisen vuotta. Kävin hänet kaksi kertaa viikossa kylvettämässä ja joka päivä ohi mennessäni lääkkeet yms. hoitamassa. Sitten jäin työttömäksi ja otin hänet tänne omaan kotiin... jossa hoidin häntä viimeiset kolme vuotta... ihan omaishoitajana. "Palkankin" siitä sai... ja kerran kuukaudessa oli omaishoitajien palaveri... sinänsä ihan mukavaa, mutta vain pintaraapaisua, siellä sai toki "vertailla" kokemuksia ja ongelmia. Vanhus vaatii huomiota lähes 24 h vuorokaudessa ja on verrattavissa pieniin lapsiin... Onneksi äidilläni "järki" toimi viimeiseen asti... henkinen vireys säilyi aina 92,5 -vuotiaaksi asti, mutta keho ei kestänyt... Vanhainkotiin, hän ei halunnut, omin sanojensa mukaan, "mitäs minä siellä, kun kotona on niin hyvä olla..." Niinpä niin... Ainakin minun mielestä vanhusten tulisi saada asua omissa tutuissa ympyröissään niin kauan kuin mahdollista.
Tsemppiä kaikille, joille asia on ajankohtainen.
Ai niin, isäni kuoli kun olin 18 v.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Liinu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #16 : 15.01.08 - klo:00:06 »

Paljon helpommalla olen ko. asiasta päässyt kuin monet pönttöläiset, mutta tuiki tuntematon asia ei ole minullekaan. Hoitaminen voi olla todella raskasta, eikä vanhus välttämättä ole aina leppoisa ja lempeä. Toki on usein sitäkin mutta voi olla myös tiukka ja vaativa.
Ristiriitaiset tunteet ovat hyvin tuttuja. Haluaisi jaksaa, mutta aina ei kaikkea jaksa. Tietyt rajat ovat tarpeen oman jaksamisenkin takia ilman että tarvitsee tuntea syyllisyyttä.
Voimia ja jaksamista teille ja halaukset kaikille pohdiskelijoille.
Kirjattu

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #17 : 15.01.08 - klo:17:55 »

Elän juuri tätä omaishoitajana olemista. Hoidin mummoni, hoidin Äitini, silloin ajattelin ettei koskaan enää, vaan nyt tätini. Olen hänelle se lähin ihminen ja joskus on niinkuin ääriään myöten täynnä, kuten juuri nyt, etten pysy tuntemuksiani erittelemään, mutta minulle on kunnia asia hoitaa ja antaa hänelle mahdollisuus asustella omassa kotonaan niin pitkään kuin mahdollista. Onneksi on mahdollista saada kunnalta kotihoitoa ja ruokapalveluja. Oman Äitin hoito oli helpompaa. Täti vaikkakin onkin sukulainen, on asunut yksin ikänsä ja hoitanut asiansa ja niihin on vaikea puutua. huh-huh. Juuri tädiltäni tulin.
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #18 : 15.01.08 - klo:18:03 »

Jaksamista sulle mutta muista, älä näännytä itseäsi, silloin olet sinäkin hoidon tarpeessa. Jos on mahdollista saada kunnalta apua se on hyvä lisä jota kannattaa ottaa vastaan, jakaa vastuuta, yksin elävät saattavat monetkin olla niin kovin itsekkäitä ja vaativia kun ei ole ollut ketään jonka kanssa neuvotella, jakaa asioita  [8-)]
Sä olet kiltti ihminen.

terv. yksi yksin elävä [:-)]
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #19 : 15.01.08 - klo:19:04 »

Iipa, ai sinäkin.... taidan tietää mistä puhut, niin kuin varmasti moni muukin täällä. Hirveän paljon jaksamista sinulle.

On hienoa, että kuitenkin jaksat, vaikka aina ei jaksaisikaan. Sinäkin jo montaa läheistä pitkään hoitanut. Sitä ei vaan voi helpolla tuossa tilanteessa sanoa, että en auta, en hoida. Sitä vaan kun on sellainen luonne, että huolehtii muista, tekee vaikka mikä olisi.

Eikä meilläkään oikeasti ollut mitään vaihtoehtoa tälle hommalle. Ei kysytty. Kai olisin suostunut jos olisi kysytty, mutta ilmoitusluontoinen asia se vaan oli. Vanhus kotiutui omaan kotiinsa ja se kun sattuu olemaan samassa talossa kuin meidän koti, niin itsestään selvästi tehtävät lankesivat meille. Niistä vaikeista hoitotoimista, siis sairaanhoitajan ammattitaitoa vaativista, sentään kieltäydyimme päättäväisesti, vaikka niitäkin yritettiin meille laittaa. Se vaan ei olisi käynyt päinsä monestakaan syystä.

Kysyimme vaadittaisiinko sukulaisilta samaa, jos asuisimme vaikka sadan kilometrin päässä? Ei saatu kuin jotain mutinaa vastaukseksi. Eli kun asumme tässä, niin ajateltiin, että ilman muuta hoidamme muorin samalla, siinä vaan lastenhoidon ohella. Toki oikeasti hoidammekin mielellämme, mutta vähän ikävälle se tuntui se sosiaalityöntekijän asenne, että pakko on jaksaa kun nyt asumme näin lähelläkin. Minulla sentään oli silloin päätyönä parin pienen hoito ja raskaanakin olin. Vaan niin tässä on pärjätty näin jo monta vuotta, milloin paremmin, milloin vähän huonommin, mutta pärjätty kumminkin.

Kyllä meillä nyt on aika paljon käytetty apujakin tässä, kotihoito käy vähintään kahdesti päivässä, siivousapu käy tarpeen mukaan, ruokapalvelu pelaa. Pärjätään. Tosin vanhus kaipaisi paljon, paljon enemmän aikaa ja apua juuri meiltä. Jossain vaan kulkee se raja, jota enempää ei voi.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #20 : 15.01.08 - klo:19:27 »

Ullu, vaatii ne tiedän kokemuksesta. Isä kun ei enää pärjännyt kotona, ( ei uskaltanut olla yksin mikä olikin tietenkin järkevää, joskus kaatui, niin ei päässyt ylös jos halvaantunut puoli jäi päällepäin, siinä ei mitkään rannekkeet auttaneet) niin kyllä sosaalityöntekijän ajatus oli että omaiset auttaa. Isää yritettiin sosiaalitoimen kautta laittaa tavalliseen yksiöön asumaan kunnan keskustaan, oma koti oli maalla, eli kotiapu kaukana. Minä vastustin tietenkin kun oli tavalliset vessat kapeine ovineen, miten pyörätuolilla sinne mentäisiin. Tavallinen keittokoppero ym. Kuinkahan monta kertaa viikossa sossu luulee, että 250km ajetaan nostamaan ukko ylös tai auttaan vessaan. Minut leimattiin siellä hankalaksi, syyllistettiin ym. mukavaa "on tietenkin omaisille helpompaa, kun hän on laitoksessa" Kerran kuussa sossusta soitettiin, että nyt olisi tällainen paikka isälle. Ja kaikki yhtä mahdottomia, joskus aikoivat väkisin asuttaa isän yksiöön, niin sanoin, että sitten on oltava 24h/vrk valmius kotiavulla. Onneksi siinä keskustelussa oli kotiavusta ihminen joka sanoi ettei heillä ole sellaiseen valmiutta.
Monta vuotta tappelin kahden ihmisen kanssa, kunnes toinen heistä jäi eläkkeelle.
Uusi työntekijä soitti sitten taas paikasta, mutta tälläkertaa järkevästä ja niin isä pääsi hyvään ja turvalliseen paikkaan. Sosiaalihoitajan äänestä kuuli, että papereissa luki "hankala tytär" kerroin että olisin suostunut aikasemmin jos olisi ollut kunnollisia ehdotuksia.
Tämä on minun ainoa kokemukseni sosiaalitoimesta ja kyllä se oli kyykytystä. Kaikki lakisääteiset asiat piti itse tietää sieltä ei kuljetustuista ym ei kerrottu.
Jos olisi ollut oma asia olisin jättänyt sikseen, mutta ei toisen voi.
Tulipa pitkä tarina.

« Viimeksi muokattu: 15.01.08 - klo:19:29 kirjoittanut Varpunen »
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #21 : 15.01.08 - klo:19:38 »

Noin 15 vuotta sitten oli vanhuksen hiukkasen helpompi päästä vanhainkotiin. Mummelini ei dementian vuoksi voinut olla kotona koska olisi pitänyt olla henkilö 24 h/vrk ja mä olin silloin töissä. Kun hän pääsi Kustaankartanoon niin mä jouduin työttömäksi ja siksi jaksoin käydä siellä päivittäin. Töitä tuli mummuni kuoleman jälkeen sopivasti. Ennen vanhainkoteihin pääsi suht terveenä, nyt pitää olla aika huonokuntoinen ennenkuin on mitään mahdollisuuksia. Tunnen kotipalveluihmisiä jotka käy 5 krt/vrk vanhuksien luona kotona, ja ne vanhukset ovat suurinpiirtein sänkyihinsä sidottuja mutta haluavat olla kotona tai ovat pakotettuja olemaan. Eli kotihoitoa lisätään Helsingissä ja vanhukset pois sairaaloista - jonnekin [:-(] tuo on trendi.
Mullakaan äiti ei voisi olla yksin kotona, jos kaatuisi rollella tai muuten, ei pääsisi yksi ylös. Isäkään ei jaksaisi enää nostaa ylös. Äidillä on kyllä turvaranneke tälläisiä tilanteita varten. Minä ja mun nuorempi sisko asutaan 3-4 km päässä heistä ja vanhin sisko noin 12 km. Joten matkaa ei ole ihan  kamalasti ja yhteydet täällä pelaa hyvin.
« Viimeksi muokattu: 15.01.08 - klo:19:42 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

Laura

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Helsinki
« Vastaus #22 : 15.01.08 - klo:19:40 »

Ullu: Mekin asumme äidin naapuritalossa samalla tontilla ja tuttuja ovat lausahdukset,
kuten: sinähän asut siinä vieressä, samallahan se sujuu jne.

Tänään menin lämmittämään äidin ruokaa ja viemään iltalääkkeet ja kas: ruokaa ei ollutkaan!
Äiti oli ilmeisesti nukkunut eikä ollut kuullut ovikelloa eikä puhelintakaan. No onneksi meiltä sitten kuitenkin
löytyi jotain syötävää :-)) Täytyy huomenna selvitellä asiaa.
Koko ajan on sellainen pieni huoli asioiden sujumisesta.
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #23 : 16.01.08 - klo:10:24 »

Kyllä on niin tuttuja asioita kaikilla teillä, samojen juttujen kanssa on painittu monet kerrat.  [?]
Tuokin Varpusen maininta, että heti leimataan hankalaksi kun pitää omaisensa puolia eikä suostu kaikkiin ehdotettuihin kommervenkkeihin, on niin totta kun olla voi. Ja sitten se, että edes sovittuihin asioihin ei voi luottaa että ne menee niinkuin on puhuttu, vaan moneen kertaan saa varmistella.

Ja vaikka palvelutaloihin on vaikea päästä nykyään, Lahdessakin on vuoden jonotusaika, niin silti olen kuitenkin sitä mieltä että oma koti on monelle vanhukselle se paras paikka ja moni siellä pärjääkin jos saa sen avun mitä tarvitsee pärjätäkseen. Mutta kun nykyään se meinaa olla niin että resurssipulan takia niitä apuja karsitaan ja sitten sairaat vanhukset joutuu tulemaan toimeen miten sattuu. Kyllähän tietysti rahalla saa vanhuksille vaikka minkälaista apua yksityisiltä hoivayrityksiltä, mutta kuinka monella vanhuksella niihin on varaa kun eläke on monella kovin pieni.

Meillä tässä taannoin sattui niin että kotihoidossa oli henkilökuntavajausta joten "unohtivat" käydä iltalääkkeet äidilleni antamassa. No äiti tietysti hätääntyi asiasta kovin ja koko yö meni sitten asiaa vatvoessa.

Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #24 : 16.01.08 - klo:11:21 »

Näitä lukiessa, muistuu mieleeni monenlaista. Alkuaikona hakiessani apua äidilleni. Kotiin oli tullut joku kunnallinen sosiaalihuollon pomo  lääkärin kanssa, käskettiin myydä talo ja palkata äidille hoitaja. Onneksi olin itse töissä ja sairas setäni vaimonsa kanssa täällä paikalla. Toisella kerralla ehdottivat samaa, silloin sanoin, jotta tämä on myös lapseni ja minun kotini. Omistin silloin puolet tästä torpasta, ai että mua riepoo vieläkin niiden asenne. Meikäläisen oli pakko olla jo töissä, koska toista kuukautta olin ollut epämääräisesti työssä, onneksi työpaikka silloin jousti. Viikon sisällä sairaalasta tulon jälkeen leikkaushaava tulehtui hoitajina olivat setäni sotainvalidi vaimonsa kanssa. Tästä seurasi, uusi sairaalareissu, siellä käydessäni löysin äidin monta kertaa itkemästä  huonoa kohtelua. Kuopion sairaalareissulla oli avattu vatsa ja asennettu avanne. Pussin vaihtaminen ei ollut varmaan hoitajillekaan mikään mieluinen homma,koska pistivät pussiin vain reiän, josta pahimmat paineet pääsivät ulos ja hajut levisivät kaikkialle. Äiti oli vähitellen alkanut huomata onnettoman olonsa.
Onneksi löysin sairaalan sosiaalihoitajan, hän ymmärsi mistä on kysymys ja alkoi hoitaa asioita kotikunnan kanssa. Sen seurauksena täällä kävi kodinhoitaja joka päivä ja kotisairaanhoitaja määräajoin.
Tuossa vain lyhyesti tuokioita alkuvaiheen hankaluuksista.   

Lisään vielä, suurena apuna oli työkaverini, hänellä oli omaa kokemusta avun saamisen vaikeudesta.
Hänen äitinsä oli ollut kotona ja hänen isänsä oli hoitanut reumaa sairastavan, heikon haurastuneen sängyssä makaavan vaimonsa ja kaksi tytärtään aikuisiksi. Lopulta miehen sydän alkoi reistailla, muutaman sydänkeikan jälkeen saatiin kotiin apua. Tosin tämän jälkeen elo jäi molemmilla lyhyeksi, äiti kuoli sairaalaan ja isän sydän pysähtyi. Avun saaminen tuli aivan liian myöhään.
« Viimeksi muokattu: 16.01.08 - klo:11:33 kirjoittanut Pihalintu »
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Titti

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Jyväskylä
« Vastaus #25 : 16.01.08 - klo:11:34 »

Noita juttuja lukiessa tulee mieleen appeni.
Hän silloin n. 75 v. oli hoitajana anopilla n.70v. viimeiset vuodet. Anoppi oli maanisdepressiivinen koko elämänsä ja lisäksi viimeiset 2-3 v. dementia syveni aika vauhdilla.
Anoppini dementia oli sitä laatua, että hän oli agressivinen...uhkaili tappavansa, kun toinen nukkuu jne, jne....Appeni oli viimeisen vuoden ennen anopin kuolemaa suorastaan kuoleman väsynyt.
Tilanne oli kaikille tosi kamala, kun anoppi ei hyväksynyt muita hoitamaan... Lapset ja lapsenlapset oli laitettu jo vuosia sitten järjestykseen ketkä oli suosiossa ja keitä ei paikalle kaivattu. Kiukutteli, kun kunnan hoitaja kävi pesemässä ja pakotti ottamaan päivittäiset lääkkeet....esim. syytti appeani hoitajan vikittelystä. Laitosviikkoja joita ehti olla 4x, joilla oli tarkoitus olla helpotus apelle, että jaksaisi. Anoppi oli kahta uhkailevampi appeani kohtaan tulleessaan kotiin eikä antanut hetken rauhaa. Me ennätimme kaikki lähipiirissä jo uskoa, että meiltä menee isä/appi/pappa ennenkö saadaan anoppi laitokseen pysyvästi. Ei ehtinyt anoppi laitokseen... Anoppi sai sydänveritulpan ja kaikkien helpotukseksi ja omaksi onnekseen nukkui saman tien pois. Nyt tulee 2v. anopin kuolemasta ja appeni on 81v henkisesti piristynyt ja fyysisesti hyvässä kunnossa...
Kirjattu
-Hyvät kuolevat nuorena, ihan hävettää olla hengissä -

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
« Vastaus #26 : 21.01.08 - klo:21:24 »

Kiva kun olette osallistuneet tähän pohdiskeluun. Tämä on tärkeä aihe.

Itse en ole joutunut/saanut hoitaa vanhempiani. Olin 26v kun isä lähti ja 27 kun äiti lähti pois tästä maailmasta. Olin silloin keskellä lapsentekoja. Tulin kolmannen lapsen kanssa kotiin sairaalasta, kun äiti oli kuollut varhain aamulla. Ihmettelin, kun meille tuli niin paljon kukkia. Sitten tajusin, että ne olivatkin surunvalittelukukkia, eikä vauvan takia. Toinen lähtee ja toinen tulee. Sellaistahan tämä maailmanmeno on.  [:-I]

Jäin vähän niinkuin vaille jotakin. Olen aina ollut pikkuisen kade ihmisille, joilla on sukulaisia. Minulta ne kaikki kaikkosivat aika sukkelaan, veljeä ja siskoja myöten. Olen lapsuuteni perheen ainoa elossaoleva. Olen aina jotenkin ottanut jonkun vanhemman naisen "omakseni". Meidän naapurissa oli vähän äitiäni vanhempi nainen. Hänestä tuli minulle uusi äiti. Kuljin hänen kanssaan teatterit ja konsertit. Hän seurasi lasteni kasvua ja oli ihana. Mutta sitten hänenkin matkansa päättyi. Tuntui kuin olisi menettänyt toiseen kertaan äidin. Isää ei ole korvannut kukaan. Hänet minä olen nostanut "jalustalle". Toista samanlaista ei ole.

Isäni olisi nyt 92-vuotias. En tiedä minkälaista olisi hoitaa häntä vanhana. Voisi olla raskastakin. Varsinkin jos tilanne olisi, niinkuin te olette kertoneet, sellainen että hän olisi muuttunut "lapseksi" taas. Äiti oli usein sairaana ja häntä jouduin joskus lapsenpäästöjen välillä hoitamaan. Muistan, että välillä vähän kiukutti, kun oli hankala saada lapsille (silloin 2) hoitajaa. Äiti oli silloin nuorempi kuin minä nyt, mutta tuntui ikivanhalta. Minua harmitti, kun hän oli niin avuton luuseri.

Tämä pohdiskeluni alkoi oikeastaan siitä, että tuli mieleeni millainen minä olen omille lapsilleni. Toivottavasti en taakka! Jostain syystä pidetään aina itsestäänselvyytenä, että vanhin tytär hoitaa vanhukset. Tai ainakin tytär. Surettaa ihan jos oma esikoiseni joutuu minua passaamaan. Meillä on nyt niin kiva suhde, että en toivoisi sen muuttuvan. Pitäisiköhän kirjoittaa nyt selväjärkisenä paperi, että kun olen dementoitunut vanhus, saavat laittaa minut laitokseen hoitoon ja unohtaa sinne kunnes kuolen? Huh!
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #27 : 22.01.08 - klo:11:43 »

Tämä pohdiskeluni alkoi oikeastaan siitä, että tuli mieleeni millainen minä olen omille lapsilleni. Toivottavasti en taakka!

Pitäisiköhän kirjoittaa nyt selväjärkisenä paperi, että kun olen dementoitunut vanhus, saavat laittaa minut laitokseen hoitoon ja unohtaa sinne kunnes kuolen? Huh!

Ja kun minulla ei ole lapsia lainkaan, niin sekin herättää kysymyksen että kukas minusta huolehtii sitten jos joskus huolta ja hoivaa tarvitsen. No, onneksi Suomessa sitten varmaan yhteiskunta huolehtii ainakin jollain tavalla niistä joilla ei ole lapsia tai muita lähiomaisia.

Ja mitä tulee tuohon "selväjärkisenä" annettuun lupaukseen palvelutaloon tai vanhainkotiin menemisestä,  jotenkin kummasti se tuppaa unohtumaan sitten kun sen aika tulee.
Meidänkin äiti sanoi aina nuorempana että viekää hänet sitten vanhainkotiin kun hän ei enää osaa huolehtia asioistaan ja itsestään. Mutta nyt kun hän sairastui ja palvelutalo oli yhtenä vaihtoehtona hänen asuinpaikakseen niin eihän se sitten ollutkaan enää mieluinen vaihtoehto. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #28 : 22.01.08 - klo:19:34 »

Se on hyvä terveenä sanoa, että viekää jonnekin,,,
säilöntäpaikkojahan nuo laitokset ovat, unta annetaan pillereillä, rauhaa samoin.
En jaksa uskoa, että vanhukset tarvitsisivat niin paljoa rauhoittavia, kuin mitä niitä käytetään.

Minulla on yksi lapsi enkä halua, että hän olisi kiusassa minun kanssani.
Se että läheisestä tulee rasite ei ole kivaa.
Luultavasti minä saan olla kotona, eihän silloin ole enää hoitajiakaan.
Toisaalta silloin kun tuli Tyttökullat niminen tv-ohjelma ajattelin että kimppa-asuminen voisi olla vanhana kivaa  [:-)]
Kirjattu

Laura

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Helsinki
« Vastaus #29 : 22.01.08 - klo:21:08 »

Kimppa-asumista Pönttölän vanhainkodissa? [:-)]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.063 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.