Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista  (Luettu 705 kertaa)

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« : 12.01.08 - klo:11:28 »

Olen ajatellut ihmiskunnan asumismuotoja. Erityisesti olen aprikoinut sitä, että mitä tapahtuisi jos kaikki asunnot olisivat maan alla (ihan vaan parin metrin syvyydessä)? Ainakin yksi ongelma olisi luonnonvalon järjestäminen asuntoon. Toisaalta asunnon lämmityskustannukset ilmeisesti laskisivat, koska ympärillä olisi hyvä eristys joka puolella. Asuntojen rakentaminenkin voisi olla hiukan halvempaa, koska ainakaan nättiä ulkokuorta ei tarvitsisi tehdä. Lisähyöty olisi se, että nykyisten rakennusten käyttämä pinta-ala voisi hyödyntää luonnollisempaan käyttöön, voisi esimerkiksi asua metsän alla. Jos tämän skenaarion veisi äärimmilleen, ei esim. Suomessa olisi näkyvissä juuri muuta kuin metsiä, järviä, ja viljelyksiä. Ihmiskunnan rakennukset olisivat kaikki piilossa maan alla.  [:-)]

Minun on vaikea ajatella kaikkia mahdollisia ongelmia ja hyötyjä, koska en ole rakennusalalla (enkä muillakaan tähän liittyvillä aloilla). Herättääkö tämä muissa mitään ajatuksia?
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Sus

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #1 : 12.01.08 - klo:11:34 »

Mä en pystyisi elämään ilman ikkunoita. :-O Kattoikkuna... [:-I] Edellyttäis, että asunto oisi ihan maan pinnassa... mutkun ei siitäkään näkyisi kuin taivasta. Heh. Luonnonvalon voisi ohjata jollakin peilisysteemillä sisälle ns. "ikkunoihin" ehkä kyllä. :-))
Kirjattu

inke

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 037
  • Pohjanmaa
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #2 : 12.01.08 - klo:11:39 »

Mä en ainankaan voisi ajatella maan alla asumista,kyllä valoa ja avaruutta pitää olla,kun on lakeuden kasvatti.    :-))
Päästäänhän me jokainen joskus maan alle asumaan.   [:-I]
Kirjattu

Klorofylli

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #3 : 12.01.08 - klo:11:42 »

Aika hauska ajatus. Melkeinpä houkutteleva! Ei ole kyllä ikinä tullut mieleenkään mutta mielikuvana se on hieno juttu. Ajatelkaa kuinka paljon jäisi maata hyötykäyttöön kun rakennukset ei veisi maanpäällistä tilaa. Luonnonvalon sisätiloissa voisi korvata joillain luonnonvalolampuilla?
Ainakin kaikilla olisi sitten luonto lähellä. Mä ainakin haluaisin seinään ikkunan niin voisi seurata mitä öttiäisiä mullassa myllertäisi. :-))
Kirjattu

luscinia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #4 : 12.01.08 - klo:11:48 »

Olen käynyt Espanjassa visiitillä ystäväperheessä, joka oli rakentanut kotinsa kallioon louhimalla jne...Ylempänä toisessa kerroksessa toinen koti.
Jännä fiilis siellä sisällä! Ei ollenkaan hassumpi asunto!
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 779
  • Itä-Uusimaa
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #5 : 12.01.08 - klo:12:22 »

Esim. New Yorkin alla olisi aika ahdasta     :-))
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Klorofylli

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #6 : 12.01.08 - klo:12:27 »

Sitten ei kukaan saisi mitään luksus isoja lukaaleja, vaan kaikilla pitäisi olla mitoitettu tarpeen mukaan.
Yleensä ihmisillä on turhan suuria asuntoja. Minullakin on tuttuja jotka asuvat kahdestaan 70-100 neliön asunnoissa. Turhuutta sanon minä.  [:-I]
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 912
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #7 : 12.01.08 - klo:13:33 »

Olen joskus lukenut taloista jotka on louhittu kalliorinteeseen niin että vain etuseinä on tehty keinotekoisesti ikkunoineen, muuten seintä ja katto kalliota, kesällä viileä, talvella maa luovuttaa lämpöä, paloturvallinen, puutarha tai piharakennukset mahtuu katolle... kallis louhia mutta asumiskustannuksissa säästöä
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Sara

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #8 : 12.01.08 - klo:15:25 »

Muistaakseni joku on rakentanut itselleen kodin maan alle, ettei ihan täällä Keski-Suomessa.
Asunto suomalaisessa peruskalliossa  [:-I] Seinät aitoa luonnonkiveä  :-))
Paluuta nykyaikaisessa muodossa kallioluoliin  [:-)]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #9 : 12.01.08 - klo:15:30 »

Maan alla asuu kuolleet, elävät maan päällä ja ikkunoita talon joka sivulla [:-)]
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #10 : 12.01.08 - klo:16:07 »

Olen käynyt Espanjassa visiitillä ystäväperheessä, joka oli rakentanut kotinsa kallioon louhimalla jne...Ylempänä toisessa kerroksessa toinen koti.
Jännä fiilis siellä sisällä! Ei ollenkaan hassumpi asunto!
Näistä oli telkkarissa joskus. Ohjelmaa en muista. Yllättävän mukavilta näyttivät. Tosin ei mitään helppoa eikä halpaa ollut rakentaminen. Varmasti näkemisen arvoista ihan paikanpäällä. [:-)]
« Viimeksi muokattu: 12.01.08 - klo:16:11 kirjoittanut annulix »
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 912
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #11 : 12.01.08 - klo:17:19 »

TurunSanomissakin oli tänään juttua kalliorakentamisesta
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 645
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #12 : 12.01.08 - klo:17:49 »

Minusta se olisi jotenkin pelottavaa. Pelkäisin esimerkiksi, että katto sortuisi ja jäisin loukkuun.
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 912
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #13 : 12.01.08 - klo:17:55 »

kumpis onkaan pelottavampaa se että joka talvi jos on lunta sortuu joku pallohallin tai ison kaupan katto, mutta jos päällä olisi metri....kaksi...kolme...tai enemminkin kovaa kalliota  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #14 : 12.01.08 - klo:18:07 »

Ekana tulee mieleen kaikki kaivos-onnettomuudet. Ei olis kiva asuu ilman aukkoa ulkomaailmaan, siis ikkuna.aukkoa. Pitää olla valpas ja nähdä ympäristö. Muuten kävis aika vaatimatonkin huusholli..
Tässä talossa, missä nyt asutaan, on ollut aikoinaan kaasuvalot ym. "mukavuudet". Talo on ollut harmaa ja sulautunut piharakennuksiin oikein hyvin.
Olen käynyt museoissa ja nähnyt yksinkertaisia asumismuotoja ja ne kiehtoo mua.
Harmaa-laudoitettu talo, vesi tulee jos tulee, menee jos menee, tuli uunissa ihan rehellisesti halkopuilla. Jos ennenkin, niin miks ei nytkin! [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.585 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.