Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista  (Luettu 703 kertaa)

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #15 : 12.01.08 - klo:18:19 »

Lisa, samat sanat [:-)] Voipi olla että kaupunkilaiset romantisoi entisaikojen asumista :-)) Kun tosi olisi niin taitaisi kelvata kuuma- ja kylmävesi, vesiklosetti, sähkö/kaasuhella. Kakluunin kyllä kelpuutaisin [:-)]
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #16 : 12.01.08 - klo:18:25 »

Vähän kuin luolaihminen. Joo kiva ajatuksena, olen jopa haaveillut sellaisesta. Tosin kukat ei pärjäisi ilman auringonvaloa, eikä ite voisi istua pihalla auringossa. Sitten kun sataa vettä se ei ehkä enää oliskaan kovin mukavaa. Sähköä kuluisi aika tavalla valaistukseen, sen minkä lämmössä säästäisi, sen sähkövalossa menettäisi.
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #17 : 12.01.08 - klo:18:33 »

Lainaus käyttäjältä: Sus
Mä en pystyisi elämään ilman ikkunoita.  Kattoikkuna...  Edellyttäis, että asunto oisi ihan maan pinnassa... mutkun ei siitäkään näkyisi kuin taivasta.

Se voi olla että ikkunat asuntoihin olisi pakko järjestää, joten asuntojen olisi oltava aika pinnassa. Tuli myös semmoinen juttu mieleen, että ei siinä päällä varmaankaan mitään metsää saisi antaa kasvaa, isot puuthan painavat paljon ja saattaisivat romauttaa koko kämpän. Asuntojen kaivaminen rinnepaikoille voisi olla yksi ratkaisu, silloin voisi ikkunat järjestää vaakasuuntaan. Se olisi ikäänkuin puoliksi maan alla oleva asunto.

Lainaus käyttäjältä: inke
Mä en ainankaan voisi ajatella maan alla asumista,kyllä valoa ja avaruutta pitää olla,kun on lakeuden kasvatti.

En kyllä oikeastaan tarkoitakaan sitä että kaikkien olisi semmoisessa asuttava, se nyt vaan on äärimmäinen skenaario.

Lainaus käyttäjältä: Klorofylli
Luonnonvalon sisätiloissa voisi korvata joillain luonnonvalolampuilla?

Jos lähettäisiin johonkin kerrostaloratkaisuihin, joita tarvittaisiin viitaten Minnin huoleen New Yorkin alla olevasta ahtaudesta, niin silloin olisi kaiketi pakko tehdä jotain luonnonvalolamppuratkaisuja. Se kylläkin söisi sitä energiansäästöä, mihin tässä myös on pyrkimys.

Lainaus käyttäjältä: luscinia
Olen käynyt Espanjassa visiitillä ystäväperheessä, joka oli rakentanut kotinsa kallioon louhimalla jne...

En ole asiasta varma, mutta tuntuisi että kallion louhiminen olisi aika energiaa syövää hommaa. Hyvin vaikea kuitenkin arvioida sitä, onko sillä käytännön merkitystä.

Lainaus käyttäjältä: Klorofylli
Minullakin on tuttuja jotka asuvat kahdestaan 70-100 neliön asunnoissa. Turhuutta sanon minä.

Hävettää tunnustaa, mutta me olemme avovaimon kanssa juuri muuttamassa 100 neliön asuntoon. Pääkaupunkiseudulla on vaan vaikeaa saada pienempiä asuntoja koska ne ovat niin kysyttyjä. Me olimme kolmen ASO-asunnon hakuprosessissa mukana ja ne kaikki olivat 100 neliöisiä, vaikka meidän hakuskaala oli 60 - 100 neliötä (alunperin sisällytettiin noin isot mukaan juuri siksi että tiedettiin ettei pieniä saa kovin helposti).

Lainaus käyttäjältä: Jarmo
kallis louhia mutta asumiskustannuksissa säästöä

Olisi ihan kiva tietää kustannuksista tarkemmin. Olisikohan louhiminen loppujen lopuksi kalliimpaa kuin talon rakentaminen. Voisihan sen tehdä itse hakulla  :-)). Ja jos se olisi kalliimpaa, kauankohan pitäisi asua että asumiskustannuksien säästöt kuolettaisivat louhimiskustannukset?

Lainaus käyttäjältä: Mesiangervo
Minusta se olisi jotenkin pelottavaa. Pelkäisin esimerkiksi, että katto sortuisi ja jäisin loukkuun.

Tilanne ei kyllä paljoa normaalista poikkeaisi jos siinä päällä olisi vaikka vain 20 cm multaa.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #18 : 12.01.08 - klo:18:39 »

Mä ainakin haluaisin seinään ikkunan niin voisi seurata mitä öttiäisiä mullassa myllertäisi. :-))

Ai niin, piti vielä sanoa, että tämä on kyllä kuningasidea! Tuollainen pitäisi melkein järjestää vaikkei muuten maan alle asuntoa rakentaisikaan.  :-))
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #19 : 12.01.08 - klo:18:43 »

Kauheeta olis jäädä jonkun asumuksen tms. murskautuessa. Siis jos mä jäisin jotenkin jumiin, kauheeta. Ihme juttuja saa lukee esmes Valituista Paloista Ennen kuin pääsee vapaaks, tulee hulluus!  [:-)]
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #20 : 12.01.08 - klo:18:51 »

Mä en voisi kuvitella asuvani maan alla.
Ainakin osan talosta pitäisi olla maan päällä.

Ja mitä tuohon asiaan tulee että joillain ihmisillä on liikaa tilaa niin mun mielestä se on ihan jokaisen oma valinta.
Usein kuulee ihmisten valittavan että kun toiset asuu niin väljästi ja heillä on liikaa tilaa,harvemmin olen kuullut kenenkään säälivän lapsiperheitä tai muita jotka asuvat tosi ahtaasti.
Tosin raha kysymyshän se asunnon koko on,mutta jos jollakin on varaa ostaa ja asua isosti niin siitä vaan,en ole kade.

En ajattele että vanhempieni jotka asuvat kahdelleen omakotitalossa jossa iso piha pitäisi vaihtaa meidän tilalle rivari kaksioon koska meitä on sentään 3 ja alati kasvava lemmikkilauma.
Kirjattu

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #21 : 12.01.08 - klo:19:10 »

Luettu on tämänpäivän TurunSanomista juttu kalliorakentamisesta ....

Itse en osaisi kuvitella asuvani maan alla, ikkunoita pitää olla ja päivänvaloa ja luonnonelämää nähdä .... [:-)]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #22 : 12.01.08 - klo:19:15 »

Kaikki pääkaupunki seudulle tulevat etenkin Helsinkiin niin maan alle asumaan. Säästyisi viheralueet :-)) esmes Linnanmäen alle mahtuisi kamalasti kansaa ja Kallion kaupunginosan alle myös. Hyvä idea asuntolulaan [NUT]
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #23 : 12.01.08 - klo:20:27 »

Mielenkiintoista. En nyt mennyt tarkistamaan tietoani. Olen unohtanut . Mutta jossakin päin Islantia tai Skotlantia, tms. on ollut tavallista vielä viime vuosisadalla, että asumukset rakennettiin rinteeseen siten, että vain yhdelle puolelle tulivat ikkunat ja ovet. Muistan nähneeni kuviakin tuollaisesta asumisesta. Hyvin taloudellista ja turvallista. Energiaa säästyy. Luulenpa, että jossain rakennetaan vieläkin näin.
Voi, kun en nyt muista, mistä tämän käsityksen olen saanut. Olen joko lukenut tai nähnyt jonkin dokumentin.
Tuleeko kenellekään muulle tällaista muistiin ? Voisikohan netistä jollakin hakusanalla löytää tietoa ?
MInua viehättäisi tuollainen rinteessä asuminen. Jos edessä vielä olisi huikea merinäköala. Sehän on kuin missä tahansa talossa , jossa ikkunat ja ovi ovat yhdella puolella taloa tai asuntoa...
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #24 : 12.01.08 - klo:20:51 »

Nyt kyllä vaihdat avattaren Marle! Hirvee räpyttelijä. :-)) Ja kyllä hesassa maan alle mahtuu kaikki juntit. Ja jos tulee puutetta, niin otetaan ns. hesalaisjunteista lissää! :-))
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 912
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #25 : 12.01.08 - klo:20:54 »

jos olisi rahaa niin kyllä kalliotalo kelpaisi riittäisi etuseinän ikkunat  [:-)] [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #26 : 12.01.08 - klo:20:59 »

Nyt kyllä vaihdat avattaren Marle! Hirvee räpyttelijä. :-)) Ja kyllä hesassa maan alle mahtuu kaikki juntit. Ja jos tulee puutetta, niin otetaan ns. hesalaisjunteista lissää! :-))

Enkä vaihda - vielä  *räpsräpsräpytoräps* :-)) Ihan yhtä villi tuo sun ratsus on kuin mun silmä      [:-DD] Jaa, no sitten meitä alkuasukkaita jäis maanpäälle aika vähän, vähemmän kuin puolet. Junalla tulleet alkaa oleen enemmistö stadissa  [:-I] Noin eräs pakinoitsija Helsingissä asuvat jaotteli [8-)]
« Viimeksi muokattu: 12.01.08 - klo:21:22 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #27 : 12.01.08 - klo:21:02 »

Hee, talo maan alla, ainakin suurimmaksi osaksi:

http://www.yle.fi/kodinkaantopiiri/erilaista12.htm

http://stromso.yle.fi/recept_print.php?id=1179

Ja em. henkilö ollut neuvonantajana täsmän talon rakentamisessa, talo maakuopassa, siis kaksi kolmasosaa maan alla, käytetty kierrätysmateriaaleja, luonnonkiviä... :

http://www.ess.fi/Article.jsp?article=137570&category=1163&main=1160&days=3000&dept=0
http://www.yle.fi/pallohallussa/arkistot/210304.html

 :-O :-))
« Viimeksi muokattu: 12.01.08 - klo:21:14 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #28 : 12.01.08 - klo:21:06 »

Marle,pliiiiis! :-))
Oisko ihana asuu jossain valkosessa villassa (ei mohairia).Ja päivä paistas ja kaikki olis tylsää, eikä ees lumihommia pitäs teherä? [:-I]
Tietenkin ois! [:-)]
« Viimeksi muokattu: 12.01.08 - klo:21:08 kirjoittanut Lisa »
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Ajatuksia ihmiskunnan asumismuodoista
« Vastaus #29 : 12.01.08 - klo:21:12 »

Marle,pliiiiis! :-))
Oisko ihana asuu jossain valkosessa villassa (ei mohairia).Ja päivä paistas ja kaikki olis tylsää, eikä ees lumihommia pitäs teherä? [:-I]
Tietenkin ois! [:-)]

Eikun täällä http://www.glue.umd.edu/~dgromero/631/caves.jpg :-))
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.222 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.