Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Huippulintukuvaajat rikkovat lakia  (Luettu 752 kertaa)

Erkki K

• Konkari
  • Poissa Poissa
Huippulintukuvaajat rikkovat lakia
« : 16.01.08 - klo:20:21 »

"Osa Suomen huippulintukuvaajista rikkoo lakia järjestäessään olosuhteita otolliseksi luonto-otosten ottamiseen". Mm. näin kirjoittaa Suomen Luonto-lehti 1/2008. Esimerkkeinä mainitaan lemmieläinkaupasta ostettu hiiri, joka on päästetty vapaaksi hangelle ja sitten on kuvattu sitä nappaavaa pöllöä. Lakimiesten mukaan on kyseessä seuraeläimeksi tarkoitetun eläimen heitteillejättämisestä. Toinen esimerkki on, kun lemmikiksi tarkoitettua hamsteria on pidetty pellolla pienen lasikuvun alla pöllön houkuttelemiseksi ja sitten on kuvattu petolintua hyökkäilemässä kupua vasten.  [:-//] Tätä menetelmää pidetään myös eläinsuojelulakia rikkovana. Olen ollut tietoinen tällaisista menetelmistä ja siksi joskus kritisoinut lintukuvaajia. Onneksi pönttöfoorumin väki ei ole tällaisten menetelmien käyttöön sortunut! [:-)]
Kirjattu

Ikka

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Huippulintukuvaajat rikkovat lakia
« Vastaus #1 : 16.01.08 - klo:21:36 »

Ehdin lukaista saman jutun sieltä täältä, mutta ilman sitäkin olen ollut tietoinen näistä tempuista ja kauhistellut . Tämä oli yksi syy , miksi en mainostanut kotipihaani, kun sinne ilmestyi harjalintu. Enkä mainostanut, kun karhu temmelsi pellolla tai susi suolla. Olen paikkakunnallani hiljaa näistä asioista. Myös kyläläiset vaikenevat, koska eivät halua bongaajia häiritsemään.

Ilmoitin paikalliselle lintuyhdistykselle kuvan kera harjalinnusta ja liitin mukaan toivomuksen, ettei pihallemme tultaisi eikä suuntaa mainittaisi. He kunnioittivat toivomustani.

Olen aika huolestuneena seurannut tuota ryntäillyä suurin joukoin katsomaan ja kuvailemaan jotakin lintua tai muuta luonnoneläintä.  Siinä saatetaan rikkoa montaa yksityisyyden seikkaa sekä itse luontokohdetta häiritä pahasti. MIelestäni riittää useinkin tieto siitä, että jossakin päin on nähty harvinainen lintu , muu eläin tai kasvi. Ei sitä ole pakko rynnätä katsomaan tai kuvaamaan. Jo tieto on arvokas.

Luontoa pitää osata kunnioittaa jättämällä se riittävästi rauhaan tai kokonaan rauhaan.
Kirjattu

emo

• Vieras
« Vastaus #2 : 16.01.08 - klo:21:38 »

Tosi ikävä tuollainen [:-//]

Se mitä mä olen ammattikuvaajien kuvia katsellut niin eipä sellaisia huippukuvia ihan tavallinen mattimeikäläinen saisikaan vaikka hyvät välineet olisikin.
Sellaiset kuvat varmasti vaativat paljon kärsivälisyyttä ja hyvää tuuria,mutta että ihan tuollaista vilunkipeliäkin tehdään [:-/]

Paljoltihan luontodokumentitkin ovat järjesteltyjä,lavastettuja ja ihan eri asiayhteyksistä koottuja,ihan vahingossa ja sattumaltahan ei varmasti hyviä ja mielenkiintoisia ohjelmia saa.
Tuomittavaa kuitenkin tuollainen.
Kirjattu

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #3 : 16.01.08 - klo:22:02 »

Tänään vasta tuo lehti meille tuli joten päällisin puolin olen sen selannut.
Mutta juuri tuo lemmikkihiirien elävänä syöttinä käyttäminen hirvitti.
Suomessa ei mitään nisäkästä saa elävänä antaa ruoaksi toiselle eläimelle.
Laki sanoo näin.

Tästä ollut juttua kun liskoille ja käärmeille noita hiiriä syötetään.
Niiden pitää olla eettisesti oikein lopetettuja ennenkuin niitä saa ruoaksi antaa.

Kirjattu

puppu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 16.01.08 - klo:22:56 »

Luin kanssa tänään lehden ja inhotti tuo juttu. En olisi ikinä uskonut että ihmiset ...ja vielä muka luontoihmiset, alentuvat moiseen  [:-//]
Kirjattu

Kaija

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #5 : 17.01.08 - klo:05:51 »

Tässä ketjussa on juttua siitä sepelhanhesta, jota ammattikuvaaja pyysi koiranulkoiluttajan ajamaan lentoon: http://www.ponttokamera.net/foorumi4/index.php?topic=8218.msg191831#msg191831

Pitää käydä jossain lukemassa kyseinen Luontolehden artikkeli.

Meille tuli marraskuussa pyyntö saada käyttää lapinpöllön kuvaa kyseisessä lehdessä ja mä olin aika ihmeissäni, sillä kuva on harmaa ja huono. Mietin, että ovatko ammattikuvaajat hinnoitelleet otoksensa yli normaalien julkaisutaksojen. Mutta asia selvisi Goassa: yksi suomalainen harrastaja kertoi, että tekeillä on negatiivinen artikkeli lintukuvaajista. Mä olin ihan  [:-//] ja mietin jo, että soitanko sieltä ja sanon, että meidän kuva ei sitten ole käytettävissä  [RULES] No, Backwoodsissa ei ollut kenttää ja soittaminen jäi.
Ilmeisesti eivät kuitenkaan julkistaneet siinä kuvaajien nimiä?

Viime vuonna on ollut ikävän paljon näitä lintujen häiritsemisiä: joku oli melkein työntänyt digipokkarin lapinpöllön suuhun sitä kuvatessaan eli mennyt todella lähelle. Sitten sepelhanhen lennättäminen. Ja mustakaularastas Lauttasaaressa; siellä huomasi jo Itsenäisyyspäivänä ilmassa kireyttä lintukuvaajat vastaan bongarit. Yksi eturivin kuvaaja "hoveineen" oli vallannut paikan nurmikolta läheltä lintua ja komenteli muita, että missä saavat olla  [:-/] Bongariliitolla on sääntö, että kun uusi harvinaisuus ilmestyy, sitä ei saisi kahteen ensimmäiseen päivään kuvata (ellei se ole tunnistamisen varmistamisen kannalta välttämätöntä) mutta siitä säännöstä ei tämä "huippukuvaaja" varmaan ollut koskaan kuullutkaan????

Mutta kyllähän tavan ulkoilijatkin häiritsevät lintuja: Asikkalan kinksupaikassa me ja pari muuta kuvaajaa koitettiin hiippailla hiukan lähemmäksi suloista lintua niin, ettei se häiriintyisi. Eikä me onnistuttu pelottamaan sitä. Sitten tuli lapsiperhe ja lähti kävelemään Luontopolkua pitkin lintusesta tietämättä ja silloin se lähti!

Noita hiiri-juttuja on vaikea edes uskoa todeksi. Todella törkeää!  [:-/]

Pandari

• Täysjäsen
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 17.01.08 - klo:10:20 »

Heti jutun nähtyäni kyllä tunnistin kuvat. Jutussa kuitenkin sanottiin selvästi, että niiden ottajia ei epäillä lintujen häirinnästä, eikä nimiäkään mainita.

Olen useammalla palstalla keskustellut luontokuvauksen perusteista ja etiikasta. Luontokuvaajien eettiset murheethan ovat kohdistunee etupäässä pikseleiden hyvinvointiin ja koskemattomuuteen. Kohdetta on voinut manipuloida melko vapaasti, mutta pikseli on ollut pyhä. Minusta arvoasetelma on vähintään vino, jos ei kokonaan päälaellaan.

Näistä hiirihommista olen sitä mieltä, että lintujen ruokinta on OK, vaikka en sitä itse periaatteellisista syistä harrastakaan. Siis myös pöllölle voi tarjota sen luontaista evästä, eli pientä elävää nisäkästä. Myös kuvaaminen ruokinnalta on OK.
Kun hiiri laitetaan lasikuvun alle, muuttuu tilanne olennaisesti. Sekä hiirestä, että pöllöstä tulee kuvaajan leikkikaluja.

Mutta niitä rajoja voi vetää moneen paikkaan ja tämä on vain minusta itsestäni sopivalta tuntuva rajanveto.
Kirjattu

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #7 : 17.01.08 - klo:12:12 »

Näistä hiirihommista olen sitä mieltä, että lintujen ruokinta on OK, vaikka en sitä itse periaatteellisista syistä harrastakaan. Siis myös pöllölle voi tarjota sen luontaista evästä, eli pientä elävää nisäkästä. Myös kuvaaminen ruokinnalta on OK.
. . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . .

Mutta niitä rajoja voi vetää moneen paikkaan ja tämä on vain minusta itsestäni sopivalta tuntuva rajanveto.

Mutta eikö tuo elävän nisäkkään antaminen ruoaksi ole lainvastaista?
Tämä on siis AITO kysymys eikä mitään naljailua.
Tuolla Herppi-palstalla kun on ollut juttua tuosta ja siellä on annettu ymmärtää
että elävän nisäkkään ruoaksi antaminen on kielletty Suomessa.

En sitten tosiaan tiedä miten tuo jos pöllö esim. on nälkään kuolemassa  [:-I]
Onko se silloin oikeutettua.
Mutta mielestäni tuo elävän antaminen vain kuvan saamisen vuoksi on väärin.
Miksi toinen elämä on arvokkaampaa kuin toinen  [:-I]
Nämä siis minun mietteitäni.

Kirjattu

Veke 12v.

• Vieras
« Vastaus #8 : 17.01.08 - klo:12:52 »

Tässäpä näit samoja asjoita, mist joskus olen maininnukki ja mitkä mun mieltäni täs bonga- ja kuvausasias hängertää. Ja eteki niis valtakunnallisis vuoden kuvakilpailuis. Varmaaki ihan sen takii ei mul o kameraaka, ku kännyssä ja sempä takii en näkemisistän erikoisemmi mihikää kuiski. Jos jotakin nään, nin siinäpähän nään ja jos jollekkin kerron, nin uskoo, jos tahtoo.
Ja tämpä takii mun elispinnalista jöllöttää siin viidenkympin vaiheil ja nyt jo melki nolottaa seki valkopäätintin jahtaamine. Voe hitsi ja plääääh!   [:-I]
« Viimeksi muokattu: 17.01.08 - klo:13:30 kirjoittanut Veke 12v. »
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 17.01.08 - klo:13:48 »

Niin ja ties mitä houkkupaloja itse lintuponkarit laitaa lähistölle jotta näkisivät kohteen, ilman kameraakin :-)) Ja sit kiljutaan riemusta kun yksi laji on piikissä [:-P]
Olihan mullakin pähkinöitä handussa nakkelille [:-DD] Onneksi pähkinät ei tunne tuskia nakkelin suussa [8-)]
Kyllä mä linnuista kuvia otan jos vaan kohdalle sattuu ilman mitään vippaskonsteja mutta en mä niiden perässä juokse, paitsi tuon nakkelin, ja sporallahan hietsuun pääsi hienosti.
Ei siinä mitään, antaa ponkareiden ponkailla, ilua eloon [:-)] Kuvia meille [:-)]
Kirjattu

Pandari

• Täysjäsen
  • Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 17.01.08 - klo:14:25 »

Mutta eikö tuo elävän nisäkkään antaminen ruoaksi ole lainvastaista?
Tämä on siis AITO kysymys eikä mitään naljailua.

On se ilmeisesti. En ole aivan varma.
Pohdinkin oikeastaan vain asian eettistä tai moraalista puolta. En juridiikkaa, tai sitä onko eettisesti väärin olla noudattamatta lakia.

Lainaus
Miksi toinen elämä on arvokkaampaa kuin toinen  [:-I]

Tämä on hyvä kysymys, ja sitä lakiakin olisi syytä tarkastella tässä valossa.
Miksi nisäkkään antaminen ravinnoksi elävänä on kiellettyä, mutta muita eläimiä kielto ei koske

Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 17.01.08 - klo:16:02 »

Minun mielestäni on moraalitonta laittaa lemmikkieläimeksi tarkoitettu puolustuskyvytön eläin syötiksi hangelle. Jos tulee syödyksi, niin kärsimys ei liene pitkäaikainen, mutta entä jos ei tulekaan? Eläin jää luontoon täysin vailla selviytymiseen tarvittavia edellytyksiä. Veikkaan, että eläin kuolee nälkään, jollei sitten joku muu saa saaliiksi sitä.

En kovin kauniita sellaisesta ihmisestä ajattele, joka tuollaista tekee. Enkä pidä sellaisilla keinoilla hankittuja kuvia minkään arvoisina.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #12 : 17.01.08 - klo:16:27 »

Jos kuvaaja ei kuvasaalista saakkaan, tuskinpa hakee pikku hiirulaista tai hamsteria, gerpiiliä sieltä luonnosta takaisin kalustolaukkuunsa seuraavaa kuvauskeikkaa varten [:-I]
Ihmisellä on moraalitaju, linnulla ei, ruoka olkoon ostettua pikkujyrijää tai vapaata riistaa kelpaa sille. Minunkin mielestä on väärin käyttää hyväksi linnun saalistusvaistoa ja uhrata lemmikkieläin kuvausalttarille.
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #13 : 17.01.08 - klo:17:02 »

Väärin, väärin... [:-/] no onkos sitten leikkihiirellä houkuttelu oikein tai "eettistä"...jos viijenkymmenen metrin mittaisen narun perässä vedellään mustaa karvaläjää ja sillai houkutellaan lintu iskemään, vaikka kanahaukka... tai metsään raahataan puolimätä lehmän tai poronraato, ja siitä sitten kuvataan korpit ja kotkat.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #14 : 17.01.08 - klo:17:30 »

Väärin väärin   [:-P] Leikkihiiri ei ole tunteva elävä eläin, eikä raadotkaan [:-I] Tosin en mä tappais eläintä pelkän kuvan saamiseksi jostakin karhusta esmes, monelle muulle se taas ei merkkaa mitään, kuva pedosta on saatava keinolla millä hyvänsä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960396

Kyllä mä jotakin hengetöntä karvasta nahanpalasta juoksuttaisin maastossa ennemmin kuin elävää lemmikiksi tarkoitettua pikkunisäkästä, kun lintu iskisi nahanpalaseen ja mä siitä kuvan saisin, kaivaisin laukusta linnulle palkkioksi kauppahallista ostettua naudan sisäpaistia [;-)] Tosin, voisinhan mä antaa sen paistinpalan houkuttimeksi heti ja "leikkijyrsijä" pysyisi laukussa [:-DD]

« Viimeksi muokattu: 17.01.08 - klo:17:47 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

Sivu luotiin 0.292 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.