Tässä ketjussa on juttua siitä sepelhanhesta, jota ammattikuvaaja pyysi koiranulkoiluttajan ajamaan lentoon:
http://www.ponttokamera.net/foorumi4/index.php?topic=8218.msg191831#msg191831Pitää käydä jossain lukemassa kyseinen Luontolehden artikkeli.
Meille tuli marraskuussa pyyntö saada käyttää lapinpöllön kuvaa kyseisessä lehdessä ja mä olin aika ihmeissäni, sillä kuva on harmaa ja huono. Mietin, että ovatko ammattikuvaajat hinnoitelleet otoksensa yli normaalien julkaisutaksojen. Mutta asia selvisi Goassa: yksi suomalainen harrastaja kertoi, että tekeillä on negatiivinen artikkeli lintukuvaajista. Mä olin ihan
ja mietin jo, että soitanko sieltä ja sanon, että meidän kuva ei sitten ole käytettävissä
No, Backwoodsissa ei ollut kenttää ja soittaminen jäi.
Ilmeisesti eivät kuitenkaan julkistaneet siinä kuvaajien nimiä?
Viime vuonna on ollut ikävän paljon näitä lintujen häiritsemisiä: joku oli melkein työntänyt digipokkarin lapinpöllön suuhun sitä kuvatessaan eli mennyt todella lähelle. Sitten sepelhanhen lennättäminen. Ja mustakaularastas Lauttasaaressa; siellä huomasi jo Itsenäisyyspäivänä ilmassa kireyttä lintukuvaajat vastaan bongarit. Yksi eturivin kuvaaja "hoveineen" oli vallannut paikan nurmikolta läheltä lintua ja komenteli muita, että missä saavat olla
Bongariliitolla on sääntö, että kun uusi harvinaisuus ilmestyy, sitä ei saisi kahteen ensimmäiseen päivään kuvata (ellei se ole tunnistamisen varmistamisen kannalta välttämätöntä) mutta siitä säännöstä ei tämä "huippukuvaaja" varmaan ollut koskaan kuullutkaan????
Mutta kyllähän tavan ulkoilijatkin häiritsevät lintuja: Asikkalan kinksupaikassa me ja pari muuta kuvaajaa koitettiin hiippailla hiukan lähemmäksi suloista lintua niin, ettei se häiriintyisi. Eikä me onnistuttu pelottamaan sitä. Sitten tuli lapsiperhe ja lähti kävelemään Luontopolkua pitkin lintusesta tietämättä ja silloin se lähti!
Noita hiiri-juttuja on vaikea edes uskoa todeksi. Todella törkeää!