Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pyöräilyasiaa  (Luettu 1640 kertaa)

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
Pyöräilyasiaa
« : 21.01.08 - klo:22:15 »

Jarmo taitaa olla pönttölän ahkerin pyöräilijä. Itse sain pyöräilykammon monta vuotta sitten, kun säikähdin takaa tulevaa autoa ja kaaduin. Se meni todella läheltä ja melkein hipaisi minua. Kaaduin niin pahasti, että pyöräkin hajosi ja se piti taluttaa kotiin. Sen jälkeen en ole pyöräillyt. Siitä taitaa olla kohta kymmenen vuotta.

Olen ajatellut, että voisin täällä maaseudulla taas yrittää. Täytyy ensin joko korjauttaa pyörä tai hankkia uusi. Talvella en taida uskaltaa, mutta keväällä sitten. Muistan kuinka ennenvanhaan oli ihana viilettää pyörällä. Kuntokin siinä kohosi. Sopisi tähän kehonkevennykseenkin.

Löysin surfaillessa mukavan linkin taas. Pyöräilystä tietenkin. http://www.autotonpaiva.fi/tiedostot/Saksassa_edistetaan_ostosten_tekoa_pyoraillen.doc.pdf
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

Erkki K

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Pyöräilyasiaa
« Vastaus #1 : 22.01.08 - klo:21:37 »

Tänään tein reippaan 20 kilometrin pyörälenkin. Ohitseni meni mm. tukkirekka täydessä lastissa. Samaan aikaan tuli vastaan henkilöauto, rekan ja minun väliä oli vjaa metri. Ilmavirta meinasi väkisin vetää auton alle! Todella pelästyin! Kyllä pannukakku olisi tullut.  [:-//] Tämä kuskille!
Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #2 : 22.01.08 - klo:21:46 »

Tänään tein reippaan 20 kilometrin pyörälenkin. Ohitseni meni mm. tukkirekka täydessä lastissa. Samaan aikaan tuli vastaan henkilöauto, rekan ja minun väliä oli vjaa metri. Ilmavirta meinasi väkisin vetää auton alle! Todella pelästyin! Kyllä pannukakku olisi tullut.  [:-//] Tämä kuskille!

Olipas sinulla tilanne  :-O   Hyvä kun selvisit  [:-)]
Tosiaan noita saa varoa, jo tavallinen kuorma-auto tms. heilauttaa, ellei ajoissa huomaa  [:-/]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

hippiäinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
« Vastaus #3 : 22.01.08 - klo:22:31 »

Kylläpäs Erkki K:lla oli läheltäpiti tilanne  :-O  onneksi ei sattunut mitään  [:-)]   

Kyllähän ne rekka-autot useasti liian läheltä pyöräilijää ja jalankulkijaa ajavat  [:-//]
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 22.01.08 - klo:22:38 »

Huh, olipa Erkillä tiukka tilanne  [:67]. Onneksi selvisit ehjin nahoin.

Tuo autojen kohtaaminen on maantiellä ajossa minusta hurjan pelottavaa. Täällä kotinurkilla ei juurikaan ole tuollaisia paikkoja, enempi ongelmana on risteykset ja pyörätiellä erilaisten kevyenliikenteen kohtaamiset. Kesäaikaan pyörälenkit ovat monesti aikamoista väistelyleikkiä jalankulkijoiden kanssa, mutta aika kivasti noin yleisesti sinne kaikki sovitaan.

Juuri tuolle vastapainona pidän sisäpyöräilystä noin niin kuin kuntoilumielessä, vaikka eihän se muuten varsinaista pyöräilyä korvaa. Sisäpyöräilyssä voi kerrankin polkea sen minkä kintuista irti lähtee, eikä tarvitse väistellä ketään eikä mitään. Välillä kun voi irrotella turvallisissa olosuhteissa, niin sitten jaksaa taas hyvin ajella hiljempaa ja väistellä muita.

Mökillä ajaisin mielelläni maantiellä, mutta tosiaan kapeilla mutkaisilla teillä ajetaan lujaa ja jos osuu kohdalle kaksi autoa ja pyöräilijä, niin ei vaan enää tien leveys meinaa riittää. Piennartahan siellä ei välttämättä ole juuri nimeksikään. Maastopyörällä sentään voi koukata aika huoletta ojanpuolellekin, jos oikein tiukka paikka tulee. Talvella en varmasti uskaltaisi edes yrittää ajaa jos on aurattu lumivalli vielä kaventamassa väistämismahdollisuuksia. Pitäisi vaan sitten opetella hyppäämään kiireesti sinne hankeen turvaan.

Hattua nostan Jarmolle, Erkille ja monelle muullekin pönttöläläiselle, jotka maantiellä paljon ajelette. Talvisaikaan meno on varmasti vielä paljon hurjempaa kuin kesällä. Olkaa varovaisia!

Marjulille hyviä pyöräilyn suunnitteluita kevättä ajatellen! Siellä teidän nurkilla on varmasti paljon mukavia ja rauhallisia pikkuteitäkin ajeltavaksi niin, ettei tarvitse vilkkaalla maantiellä paljoa ajella. Ja varmaan pyöräteitäkin jonkin verran. Nyt ehtii vielä hyvin suunnitella millainen olisi hyvä, jos uuden hankintaan päädyt. Ja vanhan korjauttaminenkin onnistuisi nyt talvisaikaan varmasti paremmin kuin keväällä, jolloin kaikki muutkin korjauttavat pyöriään.

Minulla on vieläkin pyörä laittamatta talviajokuntoon. Saa nyt nähdä miten tuon homman kanssa käy. Kovasti kyllä tekisi mieli aloittaa ajokausi jo nyt. Syksyn rapakelit eivät ole oikein houkutelleet ja kun minulla ei nuo hyötyajot onnistu pyörällä kun on yleensä aina muksut mukana, niin vähän on niitä ajomahdollisuuksiakaan. Vaan aina välillä pääsisi kyllä pyörälläkin liikkeelle, jos se vaan olisi ajokunnossa.

Pyöräily on hieno harrastus, hyvää kuntoilua ja useimmiten raitista ilmaakin.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #5 : 04.04.08 - klo:20:50 »

Nostetaan ylös kun pyöräilykausi on alkamssa monille pönttöläisillä  [:-)] [:-)] [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #6 : 04.04.08 - klo:21:12 »

Tahtoisin uuden pyörän, voi olla haavetta vielä  [:-I]  kulkiessani katselen pyöriä  [NUT] sillä silmällä.

Pitäis olla kunnon kestävät renkaat, ettei tarvitse paikkailla.
Nyt on miesten maastopyörä, silloin ei ollut naisille omaa mallia.
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Parus Major

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #7 : 04.04.08 - klo:22:51 »

Täällä kuljettu pyörillä töihin aina kun sää on sallinut! [:-)]
Pyöräily on kyllä kivaa!

Millaisia pyöriä porukalla on?
Minulla on muistaakseni? n. 7vuotta vanha Helkama hybridi. Ostin aavistuksen liian isorunkoisen (olen lyhyt...). Markkinoille tuli seuraavana keväänä pienempirunkoisempi...vähän harmitti. Olisi varmaan saanut silloinkin jo tilaamalla... Hyvin kuitenkin pyörä kulkee... [:-)]

Lisäys vielä; ja tietysti tulee tehtyä paljon ekoretkiä pyörällä. Sivulaukkuun mahtuu hyvin pikkuputkikin kulkemaan...
« Viimeksi muokattu: 04.04.08 - klo:22:54 kirjoittanut Parus Major »
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #8 : 04.04.08 - klo:22:54 »

Crescent 27 vaihteinen ihan tavallinen pyörä, normaalit renkaat (edellinen pyörä oli maastopyörä)
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Ansku

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tält pualt jokke
« Vastaus #9 : 04.04.08 - klo:22:56 »

Mulla on pieni punainen Nopsa jossa on vähän liian vähän maavaraa, polkimet raapaisee reunakiveyksiä yli mennessä, ja sitten kakkospyörä on epämääräisenvioletti jotain merkkiä jossa on vaan käsijarrut, joten se on tiukasti kakkospyörä. Haluan pystyä jarruttamaan vaikka toinen käsi olis taskussa...

Sitten joskus kun mulla on sellainen paikka mistä ei takuulla varasteta pyörää, tuon kotoa oman vihreän Tunturin maastopyörän jolla on maailman paras ajella missä säässä vaan. Sitä vaan ei uskalla tuoda niin kauan kuin joku voi viedä sen tuosta pihalta.  [:´(]
Kirjattu

Parus Major

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #10 : 04.04.08 - klo:22:57 »

Crescent 27 vaihteinen ihan tavallinen pyörä, normaalit renkaat (edellinen pyörä oli maastopyörä)

Varmasti hyvä pyörä [:-)] Mun pyörässä myös tavalliset renkaat 28", 21 vaihdetta. Edellinen pyörä oli myös Helkama, 5 vaihteinen sen aikainen retkipyörä. Tykkäsin siitä kovin!
Kirjattu
- tartu hetkeen -

jaTa69

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 04.04.08 - klo:23:08 »

Crescent, 7 vaihteinen, muutaman vuoden vanha. Tilavat sivulaukut, mahtuu Nikonin putkikin nippanappa mukaan, jalusta tavaratelineelle ja evästä mahtuu toiseen sivulaukkuun  [:-)]

Muoks: Löyty kuvakin, laukut on nykyään isommat kuin kuvassa.
« Viimeksi muokattu: 04.04.08 - klo:23:16 kirjoittanut jaTa69 »
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #12 : 04.04.08 - klo:23:09 »

Mulla on ajokkina pari vuotta vanha naistenmallinen maastopyörä. Löytyi kuvakin netistä muuten samanlaisesta pyörästä, mutta minun on musta http://www.thecyclepeople.com/productdetails.asp?id=1383
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #13 : 04.04.08 - klo:23:41 »

Kohtaloaan ei sais soimata, mut jos katkeruudensiementä täytyis elämästäni etsiä, on se kun en osaa ajaa pyörällä.
Opettelin silloin ajamaan, kun jopo oli huudossa.  Ei siitä tullut mitään. [:-(]
Mielessäni aistin ihanan viiman kasvoillani kun ajelen pyörällä. [:-)]

Huom. tuota en kirjoittanut säälin takia.  Asia on näin, niin sille ei voi mitään. 
Kertokaa te pyöräilyretkistänne, niin mie otan niistä myös nautinnon.  [:-)]
Kirjattu

hippiäinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
« Vastaus #14 : 04.04.08 - klo:23:43 »

Mulla on ihan tavallinen aika vanha 5-vaihteinen käsijarrullinen Jupiteri  [:-I]  hyvä ja kevyt poljettava vaikka on vanha, mut ei ole
polkijakaan enää ihan nuori  [:-DD]
Uusi pyörä jossa olis myös jalkajarrut on haavena ostaa jossainvaiheessa ... [:-)]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.328 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.