Tainalta tekee mieli kysyä tyhmä kysymys: Varmaankin kaikki muut tietävät . Hiitti ? Ymmärtäisin sen jotenkin lähdöksi raveissa.
Olen täysin uuno kaikessa raveihin liittyvässä Sorry
Periaatteessa hiitti tarkoittaa kilpailuvauhtista treeniä, mutta meillä se on vielä sellaista totuttautumista
reippaampaan ajoon ja vauhtikestävyyden parantamista. Raviradalla ajetaan hiitti joko niin että ajetaan yksi
3000 metrin hiitti - yleisin kilpailumatka on 2100 m - tai sitten ajetaan kaksi 2000 metrin hiittiä niin että hevosen
annetaan välissä palautua kunnolla, mieluiten loimien alla valjastuskatoksella. Jos ajetaan hiittisuoralla, ajetaan
vetoja eli suorasta riippuen 400 - 800 metrin vetoja esim. 5 kertaa, palauttaen hyvin välissä. Hiitin jälkeen yleensä
hevosen pitäisi vähän puhaltaa, mutta mun työtä vieroksuva poikani sitä ei useinkaan tee. Kilpahevosten treeni
monessa ammattitallissa on sitä että ajetaan kahdesti viikossa hiitit, muina päivinä joko tarhataan, kävelytetään tai
käytetään kävelykoneessa. Mun pitäisi kanssa päästä ajamaan tuo kaksi kertaa viikossa, mutta kotona en
pysty kunnolla reippaammin ajamaan enkä millään ehdi kahdesti viikossa Vermoon. No, kotona on hyvä mäki,
siinä saa myös hiukan sykettä nousemaan kun ajaa siihen sopivalla vauhdilla.