Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Voiko koira olla kasvissyöjä?  (Luettu 509 kertaa)

Marjuli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 346
  • Nurmijärven mummo
Voiko koira olla kasvissyöjä?
« : 31.01.08 - klo:13:51 »

Kysyisin Pönttölän koira-asiantuntijoilta, että voiko koira syödä pelkkää kasvisravintoa? Miten voi korvata lihan koiran ravinnossa?

Me olemme Didin kanssa kasvissyöjiä. Tai oikeastaan Didi on ja minä olen osittainen kasvissyöjä. Syön joskus harvoin kalaa. Didi ei voi edes käsitellä lihaa, joten Mustikka-koirulin ruokkiminen on minun tehtäväni. Minuakin on vuosi vuodelta ruvennut enemmän ja enemmän äklöttämään lihan ostaminen ja käsittely. Onko tosiaan niin, että koira ei saa kaikkea tarvitsemaansa kasvispohjaisesta ruoasta?

Mustikka täyttää maaliskuussa 10 vuotta, joten en lähtisi rajuihin muutoksiin hänen ruokavaliossaan. Mutta ehkä voisin pikkuisen muuttaa sitä. Mustikan lempiruokaa on kaurapuuroon sekoitettu jauheliha. Voisinkohan edes vähentää sitä jauhelihan määrää?
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

Risto

  • Vieras
Vs: Voiko koira olla kasvissyöjä?
« Vastaus #1 : 31.01.08 - klo:14:02 »

Tulipas mielenkiintoinen kysymys.
Tätä viestiketjua minäkin seuraan, vakka en tiedäkkään asiasta yhtään mitää.
Toivottavasti sitten minäkin tiedän, että pärjääkö koira pelkällä kasvisruualla, kun suolisto on kuitenkin liharuualle, tai ainakin sekaruokaan perehtynyt.  [:-I]
Kirjattu

katieikirj

  • Vieras
Vs: Voiko koira olla kasvissyöjä?
« Vastaus #2 : 31.01.08 - klo:14:08 »

Mitäs, jos ostaisit kuivaruokapapanoita puurojen sekaan? Yrjölän puuro on hyvää koirille. Voipi olla, että ihan kasvisruualla ei koiran kunto ole parhaimmillaan.

Tässä hiukan tietoa koiran ravitsemuksesta  [:-)]

http://www.vegaaniliitto.fi/vegaia/2005/kesa/koiranravitsemus.html
Kirjattu

Marjuli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 346
  • Nurmijärven mummo
Vs: Voiko koira olla kasvissyöjä?
« Vastaus #3 : 31.01.08 - klo:14:17 »

Kiitos Kati linkistä. Juuri tuollaista tietoa olen kaivannut.  [:-)]
Minulla on monia vegaani- ja vegetaristiystäviä, jotka kamppailevat saman ongelman parissa. Ainoa oikea ratkaisuhan on, että ei ota koiraa jos sen ruokkiminen on ongelma. Mutta meillä ja monella muulla on koira ja kasvissyönti on alkanut sen hankkimisen jälkeen.

Vanhaa koiraa ei varmaan enää voi opettaa vegetaristiksi, mutta pennun voi. Jos se ei ole sen terveydelle haitallista.
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Voiko koira olla kasvissyöjä?
« Vastaus #4 : 31.01.08 - klo:14:37 »

Koira on pääasiassa lihansyöjä.
Vapaat koiraeläimet ( esim. sudet) saavat ainoan
kasvisravintonsa kun syövät saaliseläimen mahansisällön.
Muuten ravinto vain lihaa.

Jos yrittää koiraa pelkälle kasvisravinnolle tulee kuulemma
varmasti hankaluuksia.
Itse en tietenkään ole kokeillut koska Onni syö pääosin
eläinlääkäriltä ostettua erikoisruokaa.
Saa myöskin satunnaisesti kanansiipiä.

Mutta jos ette halua lihoja käsitellä, kokeile ostaa pieniä eriä
noita koiran kuivaruokanappuloita.
Sikäli viisasta aloittaa pikkupussukoilla koska kaikki ruokamerkit eivät maistu
tai sitten eivät sovi koiralle.
Kannattaa kuitenkin katsoa mitä ruoka sisältää.
Eli ettei siinä ole ihan hirveästi vain viljaa. Erityisesti vehnää.
Vehnälle kun moni koira on, tai tulee allergiseksi.
Eli siis pääosin iho-ongelmia.
Vähän vehnää ja ns. hehkutusjäännöstä sisältävä ruokanappula
on hyvää.
Jos ostat eläinkaupasta, asiantunteva myyjä opastaa.
Heiltä saa myös usein näytepusseja joilla voi kokeilla mistä koira pitää
ja mikä sille sopii.
Kuivanappuloiden kanssa pitää seurata että koira myös juo säännöllisesti.
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Voiko koira olla kasvissyöjä?
« Vastaus #5 : 31.01.08 - klo:16:10 »

En ole erityisen perehtynyt koiran kasvissyöntiin, joten siitä en osaa sanoa enempää.

Murulta tulikin jo hyviä vinkkejä kuivamuona-asiaan. Sitä kuivamuonaa siis uskaltaisin kehottaa kokeiltavaksi. Niitä on niin niin monenlaisia ja moneen tarpeeseen. Esimerkiksi Mustikalle voisi hyvinkin löytyä jokin sopiva ikääntyvien koirien ruoka. Tosin eihän 10 vuotta ole vielä paljon tuollaiselle koiralle, joten joku ihan perusruokakin voisi sopia.

Meillä on koirat syöneet kalliita eläinlääkärin erikoisruokia ja toisaalta hyvinkin edullista lähikaupan nappulaa. Eri tilanteissa erilainen ruokakin. Nykyiset koirat pärjäävät hyvin noilla edullisemmilla. Pitkään ovat syöneet Pedigree-merkkistä muonaa ja nyt otin kokeiluun jonkun toisen edullisen merkin senioriruoan. Kokeilemalla löytyy se sopiva, eikä kaikkein kallein ole aina paras tai edes sopiva.

Murun vinkki juomisen seuraamisesta oli hyvä. Jos kuitenkin siinä asiassa on ongelmia niin ne nappulat voi turvottaa vedessä ennen tarjoilua. Tai niin kuin meillä usein, että nappulat lilluvat vedessä ja koira juo sen veden samalla. Toki vettä on muutenkin vapaasti saatavana, mutta tuolla tavalla ei tarvitse syödä kuivaa nappulaa.
« Viimeksi muokattu: 31.01.08 - klo:16:12 kirjoittanut ullu »
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Voiko koira olla kasvissyöjä?
« Vastaus #6 : 31.01.08 - klo:16:52 »

Tämän saman asian kohtaa myös kisujen ruokinnassa. MInulla on niitä kaksi ja kisut ovat lihansyöjiä. Muulla eivät pysy terveinä. Olen ratkaissut asian antamalla mahdollisimman laadukasta kuivaruokaa vaihdellen eri laatuja ja aina eläinruokakaupasta hankittuja. Lisäksi annan joka toinen päivä purkkiruokaa, jonka myös hankin eläinkaupasta. Silloin tällöin voitan itseni ja annan kisuille katkarapuja. Jos saan silakkaa, pyydän kauppiaan pilkkomaan valmiiksi,joten minun eitarvitse kuin kipata kuppiin. -SITTEN TUULETAN PERUSTEELLISESTI.
Ajattelen niin, että minun on asettauduttava kisujeni asemaan siksi hetkeksi, kun annan niille jotain tuoretta eläinperästä, joka haisee kamalalle.Kisut pitävät siiä.
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Voiko koira olla kasvissyöjä?
« Vastaus #7 : 31.01.08 - klo:18:56 »

Minäkin tähän sähellän, vaikka en tiedäkään. Mutta kun ajattelee, mitä koirat ja kissat luonnossa syövät, niin tuntuisi pelkkä kasvisravinto aika oudolta. Olen sellaistakin kuullut, että jotkut raksut sisältävät liian paljon vihanneksia ja siitä seuraa sitten virtsakiviä.

Meidän pojat (kissat) syövät eläinkaupan raksuja ja väliin sitten herkkuja. Herkku tarkoittaa katkarapuja ja sitten sitä jo aiemminin puhuttua siankieltä.
Tuon kielen käsitteleminen ei ole aivan kaikkein hauskin homma, mutta kun näkee, millä innolla pojat sitä syövät, niin mitäpä ei noiden takia tekisi.
Ja nehän tarvitsevat sitä rasvaa, jotta turkki pysyy kunnossa. Meidän Reinollahan oli hilsettä, mutta kieli- ja öljykuurilla pääsi siitä eroon. Iho oli todella kuiva.
Rasvaa ei taida vihanneksista saada?
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 623
Vs: Voiko koira olla kasvissyöjä?
« Vastaus #8 : 31.01.08 - klo:19:22 »

Saakohan koiralle antaa siankieltä?
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Voiko koira olla kasvissyöjä?
« Vastaus #9 : 31.01.08 - klo:19:24 »

Tuosta siankielestä kuulin eläinkauppiaalta. Mutta me puhuimme vain kissoista - en osaa sanoa koirista.
Eläinkauppias kertoi, että kielestä kissa saa rasvan juuri siinä muodossa, että pystyy sen käyttämään hyväksi - eli siis turkin hyväksi.
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 623
Vs: Voiko koira olla kasvissyöjä?
« Vastaus #10 : 31.01.08 - klo:19:28 »

Täytyypä ottaa selvää. Koiralla kun on hilsettä jonkin verran. Johtuu varmaan siitä, kun ei voi oikein kaikenlaista kuivamuonaa syöttää, kun sillä on vehnäallergia. Kana-riisi käy.
Kirjattu

Välskäri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 167
Vs: Voiko koira olla kasvissyöjä?
« Vastaus #11 : 01.02.08 - klo:10:53 »

Ihminen voi kyllä olla kasvissyöjä mutta kannattaako luontokappaletta lähteä muuttamaan omaksi kuvakseen. Tietysti on tilanteita, jolloin eläimelle on annettava sitä mitä on saatavilla, kuten arabit joutuivat syöttämään hevosilleen kuivattua kamelin lihaa. Mielestäni on ihan hyväksyttävää boikotoida turkiksia tai häkkikanoja kunhan se tehdään ketään vahingoittamatta mutta ottamalla eläin lemmikikseen pitäisi tätä kunnioittaa sen omilla ehdoilla. Ja, jos ei voi hyväksyä tapaa, jolla eläinten ruoka on tuotettu tai ei pysty käsittelemään sen luontaista ravintoa, kannattaa katsoa peiliä tai paikallisen eläinsuojeluyhdistyksen puhelinnumeroa.
Tappaminen, raatelu ja verenhimo on osa luontoa. Silmittömästi tappavan minkin laskeminen luontoon on taas rinnastettavissa mielisairaalan ovien avaamiseen. Tai niinhän on toisaalta jo tehtykin... mutta anyway minä pidän vihanneksista ja voisin hyvinkin olla kasvissyöjä mutta Kaapon kupissa on sitä, mikä sille luonnostaan parhaiten sopii olkoonkin, että se hirttämätön kusasi taas sohvalle.
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Voiko koira olla kasvissyöjä?
« Vastaus #12 : 01.02.08 - klo:12:22 »

Mitäs Lässytädin pieni piiperoinen kullannuppu Kaapo on taas tehnyt?
Se on silleen Välskäri, että sun pitää nuolla se Kaapon pissa-astia - aina pisun jälkeen puhtaaksi! [:-DD]
Sitten varmasti lakkaa pissimästä sohvalle!
Kirjattu

Marjuli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 346
  • Nurmijärven mummo
Vs: Voiko koira olla kasvissyöjä?
« Vastaus #13 : 01.02.08 - klo:13:14 »

>Ihminen voi kyllä olla kasvissyöjä mutta kannattaako luontokappaletta lähteä muuttamaan omaksi kuvakseen.

Tästä ei ole kysymys.  [:-I]

>Mielestäni on ihan hyväksyttävää boikotoida turkiksia tai häkkikanoja kunhan se tehdään ketään vahingoittamatta mutta ottamalla eläin lemmikikseen pitäisi tätä kunnioittaa sen omilla ehdoilla. Ja, jos ei voi hyväksyä tapaa, jolla eläinten ruoka on tuotettu tai ei pysty käsittelemään sen luontaista ravintoa, kannattaa katsoa peiliä tai paikallisen eläinsuojeluyhdistyksen puhelinnumeroa.

Olen samaa mieltä Välskärin kanssa, että ketään ei saa vahingoittaa boikotoinneillaan eikä mielenilmauksillaan.
Minulle on kehittynyt tämä vastenmielisyys lihaan vähitellen noin seitsemän vuoden aikana. Alunperinhän Mustikka ei ollut minun koirani, vaan jouduin ottamaan sen pojaltani hoitoon, koska hänen vaimonsa on astmaattinen ja hyvin allerginen koiralle. Missään nimessä en aio soittaa elänsuojeluyhdistykseen ja antaa Mustikkaa pois. Hän saa samaa ravintoa kuin tähänkin mennessä, vaikka sen käsittely inhottaa minua. Mutta minun on ruoka annettava, koska Didi ei voi sitä tehdä elämänkatsomuksensa vuoksi. Sitäkin täytyy kunnioittaa.
Peiliin olen katsonut ja näen siellä pulskan mamman.  [:-DD]

>Tappaminen, raatelu ja verenhimo on osa luontoa. Silmittömästi tappavan minkin laskeminen luontoon on taas rinnastettavissa mielisairaalan ovien avaamiseen. Tai niinhän on toisaalta jo tehtykin... mutta anyway minä pidän vihanneksista ja voisin hyvinkin olla kasvissyöjä mutta Kaapon kupissa on sitä, mikä sille luonnostaan parhaiten sopii olkoonkin, että se hirttämätön kusasi taas sohvalle.

Tappaminen kuuluu tietysti luontoon, myönnän sen. Mutta vaikka koira on suden sukulainen, se ei tarkoita sitä, että se tappaa. Sen ei tarvitse tappaa, koska se saa ravintonsa emännältään. Koira on kotieläin eli kesy ja sillä on muut tehtävät: vahtiminen, paimentaminen, hakeminen, etsiminen..... ja vielä paljon muuta.
Turkistarhojen eläinten vapaaksi päästämisestä olen samaa mieltä, että se on todella raaka teko luonnolle. Parempi olisi, että ei tarhattaisi turkiseläimiä tai ainakin niillä olisi hyvät oltavat. Turkkia en käytä, vaikka se onkin aika luonteva asu meidän leveysasteilla (ainakin ennen vanhaan). Muut käyttäkööt turkkia jos lystäävät.
Terveisiä Kaapolle. [:-)] Sano sille, Välskäri, että ei saa pissiä sohvalle.  :-))
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

Välskäri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 167
Vs: Voiko koira olla kasvissyöjä?
« Vastaus #14 : 01.02.08 - klo:13:48 »

Marjuli, en minä epäillytkään että Mustikan aamu tulisi joskus alkamaan kaurapuurolla ja mustikkasopalla, vaan ihan yleisesti kasviksista ja eläimistä, sillä ei kai pönttölästä niin hullua löydykkään, joka yrittäisi vaikuttaa luomakunnan kulkuun. Ellei atomipommia ja muovitettua froteeta sohvan päällä lasketa sellaisiksi. :-))
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.126 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.