Mielenkiintoisia asioita taas! Tuo sitruunahappo on itsellenikin tuttu. Olen käyttänyt sitä myös kahvinkeittimeen..
Meillä töissä sitruunahappoa 25 kilon säkeissä. Joita mä siis nostelen.
JIPPPPPIIIII! Lähi-Siwan pihalla kerätään maitopurkkeja ja vastaavaa kartonkia. Jostain pitäis löytää joku ohje, mitä sinne saa viedä. Pasi ja Jenni ei meinaan kiljunut riemusta, kun mä määräsin, että nyt muuten aletaan lajitella jätettä!
Täällä on helppoa tuo paperinkeräys, kun saa laittaa KAIKKI maitopurkit, myös mehu- ja hyla- piimä, puhdas kartonki ja tavallinen paperi samaan - meillä on sellainen laitos täällä Porissa että se pystyy niin tekemään.
Eikö joka kunnassa ja notkelmassa kuitenkin ole ihan lakisääteistä tuo paperinlajittelu? Sitä ei täällä oteta vastaan kaatopaikoille lainkaan! Kuten myös lasi ja metalli!
Mä kaija tuen sinua lajittelussa: nyt hankitte sievät, vaikka vaaleanpunaiset kannelliset lajitteluastiat metallille, lasille jonnekin talliin tai talouspihalle. Ja tuolle paperille sellanen pahvilaatikko (meillä toimii) sisälle johonkin sopivaan kaapin alaosaan ja se sitten kipataan tarpeen mukaan sinne keräysastiaan Siwaan..ja laatikko takaisin kotiin. Sopii mm hyvin (Pasin) työmatkoille tyhjennettäväksi..
Sielläkään ei taida olla energiajätteen keräyspistettä? Sitä tulee! Jokainen voisi ihan kokeeksi kerätä viikon ajan:
- lihapakkaukset yms
- viili- ja jugurttipurkit
- muovijäte (ei PVC, mutta shampoopullot, moottoriöljykanisterit, muovipussit, leipäpussit jne
- voi ja leviterasiat
- kostea tai likainen kartonki
yms yms HUOM: PAIKALLISIA ERILLAISIA KERÄYSOHJEITA VOI OLLA! Mutta meillä näin.
Tuo jätemäärä on hirvittävä! Meidän sekajätteen määrä pieneni niin että jätettä tulee nyt vain 1/4 osa mitä ennen. Nyt sekajäte on mahdollista tyhjentää läpi vuoden 4 vk:n välein, kun biojäte on mahdollista kompostoida kotona. Muuten kesäisin tuo tyhjennysvälin pitäisi olla 2 vk. Siis ihan taloudellista säästöäkin. Energiajätettä kerätään ilmaiseksi täällä S-marketin pihassa.
Pasille tukkapöllöä ja kaijalle halit!