Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: elää - kuolla  (Luettu 2227 kertaa)

luscy

• Vieras
Vs: elää - kuolla
« Vastaus #15 : 03.02.08 - klo:08:47 »

Hyvää huomenta tuuuliseen päivään.
Meidän koulussa oli viime viikolla, tapaturmaa seuraavana aamuna leikeissään menehtyneen oppilaan muistotilaisuus, jossa puhuivat hänen isänsä ja isoveljensä!
Lapset työstävät suruaan myös omalla tavallaan, myös luontokoululaiseni siellä lomakohteessaan yhdessä vanhempiensa kanssa. Kotona odottavat sitten kohtaamiset leikki- ja pelikaverien kanssa.
Itse muistan, kun menetin äitini , olin pikkuinen vielä. Kuljin ulkona yksikseni metsässä, uudessa kotiympäristössäni, ja juttelin hänen kanssaan katseeni luotuna sinne ylöspäin...näin aisiat muistuvat mieleen, onhan tuostakin jo yli 60 vuotta aikaa....
Näin minä tavallani......"Älä salpaa surua luotasi, ei mikään kimalla kauniimmin, kuin puhtaat kyyneleet"....kirjoittaa suomalainen runoilija, sama pätee iloonkin
Kirjattu

Luppakorva

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nettimaskotti
    • kennel Goldbird´s
« Vastaus #16 : 04.02.08 - klo:00:03 »

Minulla on myös ollut aina sellainen käsitys, että voin muistella omaisiani missä vain.  Haudassa on vain
kuoret. Jotenkin omaiseni haudalla tulee vain ikävät muistot hautajaisista.  Ne ovat todella raskaita ja ahdistavia.  Minä en myös halua surra isossa joukossa varsinkaan silloin kun olen saattamassa ihan lähiomaistani hautaan.
En tiedä onko outoa ajatustavassani, että jos joku luonnon eläin, orava tai lintu
on jotenkin poikkeavalla tavalla usein läsnä ihan lähellä kesyn oloisesti niin ajattelen, että siinä on
jonkun vasta kuolleen omaiseni sielu.  Ainakin sitä toivoo niin, että itsekin joskus voisi palata jossain muodossa takaisin omaisiaan tervehtimään.  Se on varmaan vaan sitä luontoihmisen herkkyyttä.  Mutta onneksi se tuntuu hyvältä ajatella niin.

Tätini, joka asuu Kanadassa, kertoi, että siellä hautajaiset eivät ole lainkaan niin surullisia, kuin meillä
suomessa.
Kirjattu
Entinen Mercinikka
Koirat eivät ehkä lisää vuosia elämääni,mutta varmasti lisäävät elämää vuosiini.

Veke 12v.

• Vieras
« Vastaus #17 : 04.02.08 - klo:02:25 »

Leilan ja Luppakorvan kirjotuksis on jotai minunkin ajatuksista.
Olen nähnyt monia lähtöjä. Se kuulu siihen mun entisee työhöni. Yks häkellyttävimpiä on ollu, kun minulle vieras mies viimehetkellää tarttu mua kätee ja pyys, etten jättäis. Lupasin, ettenhän minä, ja samantien kuoli. No nyt olen luonaan ajatuksissani.
Surullisin oli viimeisen ystäväni kuolema ja sitä en ollu näkemässä, se koskee. Hänestä on muistona se sormus, mikä piti antamani, kun tulee sairaalasta. Hautajaisissa itketti, nin nytkin. Ne oli kauniit hautajaiset. Seuraavana maanantaina olin jo hyvissä ajoin kattomas, kun kaivinkoneenkuljettaja körötteli paikalle. Nostivat apulaisen kaa sen kannen pois ja antovat mun rauhas kattella. Sitte viskottii ne lakastuneimmat kukkaset sinne arkun kannelle ja sen jälkee ne havut. Kuski sano viimen, et mitä jos peiteltäs ja alko hommii. Pyysin varovasti peittelemää. Lopuks taputteli hiekan tasaseks koneen kauhal ja nosti peräkärryst ruohomaton päälle. Siihen sitte ne kauneimmat kukat koottii.

Kuolemat koetaan niin eritavalla. Ei minunkaan mielestäni hautaan mene, kuin ruumis ja vaikka se sinne tuhkana pantais, nin ei sinne ihmistä itseä laiteta. Ihminen on silloin jo pois ruumiista. Saattaa olla jo, vaik kattomas suruväkeä. Monasti tunnen, kuinka joku jo kuollut, on luonani. Jotenkin vaikea sanoiks pukea ajatusta, että tässä ne kaikki läsnä ovat, kun kaipaan, kukin vuorollaan, tai useampi kerrallaan, tai tuleevat kunhan ehtiivät, vaikken odottaiskan. Monesti vielä älyän, kuka se on ja saatan jotain sanoakkin. Vaikutan varmaan hullulta.
Onhan  heillä muutakin tekemistä, kun istua tääl mun luonani. Esmes tavata niit ystäviää, jotka on jo ennemmin kuolleet. Niitä heidän ensirakkauksiaan, tai muita ystäviään. Tai opetella olemaan siel, ninkun siel pitää olla. Tai käydä kattomas niitä, ku mua elämässän kiusaa ja sitte neuvoo mua. Tai mitä nyt vaan, mitä mielensä tekee. Mun mielestä siel muuttuu maanpäällä olleet vihamiehetki joteki. Joko siel tehää sovinto vanhoist riidoist, tai joteki muute, mut ei siel vihaa pidetä yllä. Raajarikkosetki siä käyskentelee ehyinä ja niil kel päässä on viirannu, käy aivos joku huuhtelu ja onvat ihan hyviä. Kepposia varmaaki kyl tekeevät, tai ainaki olen joskus nin kokenu.

Monenlaista hautajaistaki olen nähny ja mukana ollu. Kauniita ja vähemmän kauniita. Pahimmast pääst on kai se, ku jo hautajaisis aletaa perinnöst tappelee. Se on tosi rumaa. Sillon en kestänny ja lähin kesken pois. Oudoin oli sellanen uurnan laskijainen, ku näin jälkeepäi, olen ihmetelly, et kuinka ollenka siihen jouduin. Ehkäs seki viä joskus mulle valkenee, mut todellakan, mun ei ois siel pitänny olla. Sielt en ketää tuntennu, enkä vainajaaka ollu koskaa nähny.

Illalla isälleni soitin nin sano taas mun yhden leikkikaverini kuolleen. Mua nuorempi. Noiden leikkikaverieni kuoleman takiiha se on tää omaki lähtemiseni jo vilahdellu mieles. Oman lähtöni ajatuksena olen pitänny sitä, ettei kovin moni jäis suremaa, tai jos jotakuta vähä surettaskin, nin ettei kuitekkan sitte kauheen kauan. Luulen siinnä tavotteessa onnistuvani. Kepposille aion sitte kyl tulla. Saatte ihmetellä, ku yhteydet tökkii! Puhelimes iskän kaa vähä mietitii tät lähtöjärjestyksen epäjohdonmukasuutta. Et ei täält näköjää ikäjärjestykses lähetä. Kysyin, et onko montakaa vanhempaa ystävää, ni hetken mietti, alko nauramaa ja tuumas, et eipä o ketää vanhempaa tuttavapiirissäkä. Iskän kaa on lähtemisist puhuttu ja tiedetää, et on siel aika kööri sit oottamassa.
Ny lentää vesi silmistä nin, etten meinaa näppiksen nappei erottaa. On lopetettava.
Toivosin, et täst aiheest olis viä paljo keskustelua, eikä se olis kiellettyä.
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #18 : 04.02.08 - klo:02:38 »

Kiitokset Iipalle linkistä. Katsoin sen ohjelman ja pari muutakin aiheeseen liittyvää. Dokumentin Suomalainen kuolema, olinkin nähnyt jo aiemmin pariinkin kertaan. Oli hyvä katsoa se nyt uudelleen kun omien rakkaiden kuolemasta on jo kulunut tovi.

Kolmas tuolta sivulta löytyvä dokumentti Anna-Liisa - kohti kuolemaa – Tositarina kosketti kovasti varmasti siksi, että se muistutti kovasti äitini viimeisistä ajoista. Äitini oli myös Terhokodin asiakkaana viimeiset aikansa.

Luscy otti esille asian, jota on paljon vaikeampi käsittää ja hyväksyä kuin iäkkään ihmisen kuolema. Sitä en kykene ymmärtämään miksi vasta nupullaan oleva nuori ihminen, lapsi vielä, kohtaa kuoleman. Varmasti kaikella on tarkoituksensa, mutta ei sitä järjellä voi selittää, en minä ainakaan.

Tässä tätä kirjoittaessa olikin tullut Vekeltä viesti. Kauniisti kirjoitit. *tarjoaa nenäliinaa*
« Viimeksi muokattu: 04.02.08 - klo:02:40 kirjoittanut ullu »
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Risto

• Vieras
« Vastaus #19 : 04.02.08 - klo:10:45 »

Veke, kauniisti kirjoitit.
Minä tarviin itse nenäliinaa.
Kirjattu

emo

• Vieras
« Vastaus #20 : 04.02.08 - klo:16:59 »

Tippa linssissä mäkin näitä juttuja luen.

Mä en vielä ole kovin paljoa menetyksiä joutunut kokemaan.
Ainoan mummoni menetin kun olin ala-asteikäinen,muutama muu sukulainen sen jälkeen,muttei mitään kovin läheisiä.
Muita isovanhempiani en ole koskaan nähnytkään,(olivat kuolleet kauan ennen syntymääni)nyt aikuisena heitä kaipaisin juttukaveriksi.
Eniten pelkään miten jaksan ja selviän sitten kun niitä kaikkein rakkaimpia lähtee.
Toivottavasti lapseni ei lähde ennen minua,sillä sitä en kestäisi,enkä varmaan sen jälkeen haluaisikaan jatkaa tätä elämää enää.
« Viimeksi muokattu: 05.02.08 - klo:17:30 kirjoittanut emo »
Kirjattu

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #21 : 04.02.08 - klo:21:53 »

Voi kun Veke kirjoitit kauniisti.  [:1]
Pikkasen hymyilytti jotkut kommentit, vaikka asiaa olivatkin.
Kirjattu

Luppakorva

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nettimaskotti
    • kennel Goldbird´s
« Vastaus #22 : 05.02.08 - klo:14:14 »

Ihanaa tekstiä Veke.  Luin tekstisi moneen kertaan, se oli sen arvoista.

Minäkin olen ollut niin paljon kuoleman kanssa tekemisissä, kun työskentelin 8 vuotta
verisyöpäosastolla.  Potilaisiin kiintyi, kun moni tuli hoitoja saamaan niin pitkän matkan
päästä.  Heillä ei ollut täällä eteläsuomessa ketään kuka olisi käynyt heitä katsomassa.
Meistä hoitajista tuli heidän lähiomaisia.

Suuri ilo oli, kun joku parani vakavasta taudistaan.  Mutta tosella ahdistavaa seurata
heidän etenemistään terminaalivaiheeseen. Varsinkin nuorten ihmisten.  Kuitenkin
tunsi itsensä todella tärkeäksi ihmiseksi juuri siinä loppuvaiheessa.
Silloin osastolla oli vielä niin kiireinen työtahti, että olisi pitänyt vain irrottaa potilaan kädestä
ja sanoa, että muut työt odottaa.  Minä en voinut ja sain siitä usein moitteita.
Ajattelin, että vaikka saisin lopputilin, en jätä kuolevaa yksin viime tunneilla.
Näin kai sitä itsekkin toivoisi, että joku pitelisi kädestä kiinni ja "saattaisi"

Jokaisen ihmisen kuolema on yhtä arvokas, oli hän ollut eläissään millainen tahansa, olen sitä mieltä.

Veljenikin käytti Alkon tuotteita aika reippaasti ja sairastui haimasyöpään.  Mutta vaikka en tuntenut
veljeäni veljeksi hänen pahimpina kausinaan, katsoin usein kuvia lapsuudestamme ja muistín, miten hän
aina suojeli minua joka olin 2 vuotta nuorempi ja muutenkin hän oli minulle todella rakas ainoa veli.
On vaan katkeraa, kun en voinut mitenkään vaikuttaa hänen juomiseensa.  Hän ei kuunnellut neuvojani
eikä ottanut apua vastaan.  Kun hän sai tietää, että mitään ei ollut enään tehtävissä, me lähenimme
taas rakastavina sisaruksina, ihana että niin kävi.  Silloin hän ymmärsi miten tuskallista oli seurata hänen
itsetuhoista elämäänsä.  Toivoin niin, että hän vielä selviäisi ja saisimme menetetyn ajan takaisin.
Mutta nyt on kuitenkin kauniimpaa muistella häntä.

Kirjattu
Entinen Mercinikka
Koirat eivät ehkä lisää vuosia elämääni,mutta varmasti lisäävät elämää vuosiini.

Luppakorva

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nettimaskotti
    • kennel Goldbird´s
« Vastaus #23 : 09.02.08 - klo:14:42 »

Ois tästä aiheesta ollut mukava keskustella rohkeasti enemmänkin, eli lukea muidenkin mielipiteitä,
vaikka ei niin "mukava aihe olekkaan".
Puhuminen helpottaa
Kirjattu
Entinen Mercinikka

luscy

• Vieras
« Vastaus #24 : 09.02.08 - klo:16:46 »

Monasti tuntuu, ettei löydä sanoja ollenkaan.....mutta ei niitä tarvitakaan, on hyvä olla vain lähellä.

"Lasten surutyö" oli hyvä myös kokea, olla siinä lähellä.
Luontokoululaisetkin ovat jo kotiutuneet, ja havahtuneet, että yksi puuttuu lähipiiristä!
Kirjattu

Veke 12v.

• Vieras
« Vastaus #25 : 31.03.08 - klo:00:42 »

Yks lähdön muistopäivä lisää näihin mun keväisiini.
Iskä lähti. Jäi Ylpöt tekemäti. On vaa surulline olo ja tilaisuus taas ajatella, mietiskellä ja pohdiskella, näit elämisen ja kuolemisen asioita. Ainaha näit sillontällön on tullu mietiskeltyä, mut nää tälläset tapahtumat saa ne asjat aina nin pinnalle. Varmaa olis tilanne toisellaine, jos olis perhe ja läheiset ympärillä, mut näi yksinää ollessaha tää meinaa koville ottaa. Olen lapsillen tietoa antaessan sanonnu, ettei mulla mitää hätää, ku en aina tieä niistäkä, jos vaik alkaavat mun takii huolestuu.
Jotai hohtoo on täs pöntössäki. ku tieän, ettei mua tääl kaikki ihan pöljänä pidä. Vaik ja oha tääl ne etäystävät, joille voi ain murheitaa kertoilla, vaikkei ois koskaa nähtykkä. Jotai erikoist siinäki on. Täytyyki joskus pohtia totaki asjaa, miks jollee tuntemattomalle tutulle voi sellasestaki kirjottaa, mit ei aina oikeelle tutulle tulis edes naamottai kertoneekskan.
Pari päivää on ny mennykki ihan tos petillä turjottaes ja välil pönttöä kurkkies ja jonkusen viestin kirjotukses. Ei ninku mitää o saanu tehtyä. Mikää ei ninkun maistu, eikä mitää oikee osaakkan.
Mut ny voin alkaa oottelemaa, et iskä pistäytyy äiskän kaa mua kurkkaamas. Tiedän, et tuleevat, kunha kerkiivät. Meneehä siin aikansa, ku rutisteleevat ja kuulumisesa vaihtaavat ja kaikki yhteiset tuttavansa kiertäävät. On ne ny onnellisia.
Kummanki kans sain viikon kaksistaa asua ja antaa niitten muistella. Äiskän kaa sillon, ku isä oli siaraalas ja iskän kaa sitte, ku äiti oli jo lähtenny. Oli huisaa kuulla ajasta ja ajatuksistaa niiten nuoruudesta.
No hitsi, ny ei meinaa taas näytöltä kirjotusta erottaa, on lopetettava. 

Kirjattu

Liinu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #26 : 31.03.08 - klo:00:54 »

Veke, lämmin osanottoni. Jaksamista sinulle.
Kirjattu

Risto

• Vieras
« Vastaus #27 : 31.03.08 - klo:01:39 »

Osanottomme.
Voimia sinulle toivotamme molemmat.

Risto ja Kukkanen
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #28 : 31.03.08 - klo:01:41 »

Veke, lämmin osanotto täältä pääpönttölän väeltä. Koita jaksaa!
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #29 : 31.03.08 - klo:05:44 »

Veke, lämmin osanottoni. Jaksamista sinulle.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.098 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.